Google

torsdag, mars 02, 2006

Mitt storslagna projekt att skapa en "skickaruntmigtillolikapapporsombloggarprojekt" har inte fått någon rivstart direkt. Baloo i verkliga livet hade genast kastat in handsken och gjort något vettigare med sin dyrbara tid. Cyberversionen av björnen är dock inte lika rationell i sitt handlande. Således kämpar jag vidare trots att motvinden viner i pälsen.

Jag vet inte om jag varit inne på det tidigare, men vi har en unge som högst ogärna vill slå sig till ro. Benen rör sig konstant, och det är ju sött. Han springer från rum till rum för att hitta nya möjligheter att sabotera inredningen. Då och då kommer han rännandes med en bok och visar att han vill bli knäsutten och läst för, men aldrig får man mer än några minuter tillsammans med honom.

Innerst inne har jag nog varit lite orolig för det här. Vill minnas att jag läst någonstans att småisar behöver lite tid för egen kontemplation. Att deras språkbruk utvecklas genom att sitta och småprata för sig själv och att hjärnan behöver lite längre stunder av fundering för att växa till sig och bli stor och smart. Hur får man en liten grabb med myror i brallan (och självklart i kistan, dödsskönt kittlandes) att uppnå det här tillståndet av lugn och ro?

Min senaste strategi är att helt enklet placera honom i sängen, trots att han inte är vidare trött. Efter några minuters skrik börjar han lugna ner sig, och efter nedlugnandet är det som att han sakta men säkert går ner i varv. Börjar bläddra försiktigt i någon bok eller kramas med något mjukt, mysigt, gosedjur. Snart småpladdrar han även för sig själv och ser ut att ha det riktigt trevligt i sin fångenskap.

Den här uppfostransmetoden kan kanske tyckas något påtvingande, och det är väl inte optimalt för små barn. Att föredra är väl att de själva får välja när de ska lugna ner sig. Men om de aldrig gör det valet då?

Testar att använda mig av den åsiktsbank som baloos trogna läsare har. Gör vi galet eller inte? Finns det mer demokratiska metoder att få stillhet i den sprittande kroppen?

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Baloo.
Vill vara med i din lista, men jag kunde inte lämna comment där...bara för registrerade medlemmar. jag håller ju till på passagen.

Björn`s blogg
httP://blogg.passagen.se/vadervader

En väldigt bra idè.

2:22 fm  
Anonymous Anonym said...

http://blogg.passagen.se/vadervader
ska det vara !

2:22 fm  
Blogger Batbut said...

jaha ja, då väntar det spännande tider! Lilltrollet är en sådan - myror i 180. Alltid snabb på nya prylar. Fortfarande! (snart 6 år). Vi har fått lära henne att sitta still. Sömn tog en evighets evighet... men max 10 timmar per dygn! Vilket innebär tidiga mornar hemma hos oss... Så jag tror Du gör helt rätt - som hjälper miniBaloo att coola ned sig.

5:12 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag har en son som numera är två år. Han har aldrig varit stilla någon längre stund. När jag gick på förskollärarlinjen fick vi också höra att det är viktigt att små barn får gå undan en stund och tänka i sin egen takt och hur man som pedagog skulle kunna erbjuda detta. Vi avskiljde ett hörn i den stora bokhyllan där vi satte upp ett tygstycke och la en ficklampa i. Oerhört populärt! Alla barnen älskade det och många satt där långa stunder under dagen. När min son började gå och som sagt inte är stilla någon längre stund, så funderade jag på hur jag skulle kunna skapa en lugn hörna till honom. (Att lägga barnen i sängen har jag hört inte är så bra för att sängen då förknippas med något annat än att sova och att det kan bli problem med nattsömnen av det.) Vad jag gjorde var att jag köpte en mjuk hundkorg, la i en fårskinnsfäll och mysiga kuddar och köpte en sänghimmel på IKEA som jag satte upp över korgen.Det är en myggnätsliknande sänghimmel och jag har hängt den så att den når ända ner på golvet och således går runt korgen så att man får lite avskildhet men jag som förälder kan fortfarande se in. OJ vilken succé!! När han har vänner över så hamnar de alltid i myshörnan och sonen själv går alltid dit med lite play-doh eller en bok eller sin mjukishund och en napp. Toppen, kan verkligen rekommenderas!!

6:26 fm  
Blogger dixi said...

i den åldern brukar det ju vara ganska bra drag på barnet, men lugn bara lugn ,tempot dras ner något när de blir runt 4:a
så ge dig till tåls *s*

9:37 fm  
Blogger Farsan_Baloo said...

Många kloka råd. Tack. Speciellt det där med att inte låta ungen chilla i sängen verkar smart. Gäller bara att hitta någon annan stans. Får kolla hundkorgsmarknaden i byn, eller hitta på något eget kul. Låter det bli helgens målsättning!

1:29 em  

Skicka en kommentar

<< Home