Google

måndag, februari 27, 2006

Det finns mycket som är magiskt, men på låtsas. Sagor om ringar och historier om trollkarlar. Sedan finns det de få saker som har en aura av magi kring sig, samtidigt som de existerar i verkligheten. De här sakerna tycks dock bli färre och färre. När jag var liten knodd fanns det ett antal saker som fick hela världen att stanna upp. Det räckte med att någon uttalade de magiska orden för att tankarna skulle flyga iväg.

Slut ögonen, luta dig tillbaka i kontorsstolen och smaka på några exempel.

Fredagsmys. Lördagsgodis. Julafton. Sommarlov. Farmor. Kvartershockey. Och det mest självklara, Bandymatch

Inget av ovan har samma betydelse för mig nu som det en gång hade. Jag vet inte heller om det har samma betydelse för dagens generation barn. Hur står sig lördagsgodiset mot att få godis jämt och farmor mot big brother? Det känns också lite som att det gått inflation i magi. När man kan se hockey och fotboll på tv jämt måste man väl inte själv gå ut och göra det? Farmor bor ju så långt bort, jag orkar inte sitta i bil så länge. Och jag har ju det där nya dataspelet!

Jag hoppas dock att lille Baloo kan växa upp med lite magi bevarat. Idag har jag börjat implementera en tradition som har syftet att bli speciell förr oss. Sjukhusbesök är inte vidare kul. (dagens händelse var nog tyvärr ett undantag). Men, varje besök på sjukhuset kommer att följas av något som redan lockar fram det magiska i lillens blick. Pannkakor.

Idag har vi frossat jag och han. På pannkakor, grädde och björnbärssylt. Det får bli vår egen mysstund och förhoppningsvis kommer det så småningom att lindra oron inför varje återbesök hos läkaren. Om inte hans så i alla fall min. Att det sedan var hans livs första helt egenätna middag gör inte saken sämre.

2 Comments:

Blogger Linda K said...

Jag hoppas verkligen att det finns magiska ting/händelser för våra barn också! Förstår precis vad du menar, hela barndomen var ganska härligt magisk tycker jag. Eller så är det det man minns bäst bara :)

7:09 fm  
Anonymous Anonym said...

Håller med dig! Verkligen!
Vad är det för speciellt (magiskt) med glass och godis när det finns tillgänligt nästan jämt? Vad bjuder man barnen på när det är kalas nuförtiden för att göra dagen alldeles extra magisk? Godis och glass är vardag...läsk (som jag tyckte var riktigt kalas när jag var liten) får endel ungar till maten nästan dagligen.
Mindre vardagsgotteri och mer MAGI!

11:51 fm  

Skicka en kommentar

<< Home