Google

lördag, februari 25, 2006

Angående dagens Skuggekrönika i sexpressen.

Det känns som att skolan kommer att dominera valrörelsen till sommaren, och det är naturligtvis bra. Skolan är viktig, inte bara för att det är min arbetsplats utan även för att det kan vara nyttigt för ett land att ha hyfsat fungerande skolor. Det tror jag att alla är överens om.

För det första vill jag hävda att skolan i mångt och mycket redan är hyfsat fungerande. Visst, det finns undantag och undantagen måste man göra något åt. Men, att bara exponera undantagen i media ger ingen rättvisande bild av det jobb elever, lärare och föräldrar lägger ner.

Jag tycker även att ett varnande finger bör höjas när kleti och pleti börjar lägga sig i skolfrågor och skrika högt efter hårdare tag och mer kontroll. För att en åsikt om skolvärlden skall vara värd att ventileras tycker jag att det vore lämpligt att den som kommer med funderingarna själv spenderat lite tid i skolan, gärna för mer nyss än sin egen skolgång 15 år tillbaka i tiden.

Även beslutsfattarna bör skaffa sig lite egen, modern, erfarenhet av skolan innan de går till val på löften om ordningsbetyg och standardiserade tester från SÅ 3. Jag har exempelvis många åsikter om hur vården fungerar, och inte fungerar, men tror mig inte ha insikt nog att försöka komma med revolutionerande lösningar på problemen.

Bara för att alla någon gång själv gått i skolan är man inte automatiskt kvalificerad att förstå hur skolan fungerar. En god utgångspunkt vore att lyssna på de som dagligen spenderar sin tid i klassrummet, elever och lärare. Jag har ett ganska stort kontaktnät av lärare och elever och hårdare tag finns inte med på mångas önskelista. Varken kameraövervakning, metaldetektorer, fler prov, större befogenheter för lärare att hålla fast elever, mobiltelefonförbud, slöjförbud, kepsförbud, tidigare betyg, officerare på rektorsposter, legitimering, betyg i uppförande är enligt de flesta av dem lösningen på skolans utmaningar.

2 Comments:

Blogger Unknown said...

”Bara för att alla någon gång själv gått i skolan är man inte automatiskt kvalificerad att förstå hur skolan fungerar. ”

Mycket bra påpekat! Många verkar ha som ingångsläge att man ska gnälla och klaga på skolan. Alla dessa föräldrar som sitter på föräldrarmöte och klagar över små fjantiga petitesser istället för att intressera sig för hur ungarna har det, om de trivs, om de utvecklas! De eviga tjaten om betyg. Ordningsfrågor.

Och sen hamnar det gnället på politikernivå. Suck.

11:16 fm  
Blogger Bloggblad said...

Jättebra... (fast när jag läst din vita text mot svart får jag automatiskt svarta ränder här i det vita nu...)

Varför törs ingen prata om att eleverna bör vara fostrade när de kommer till skolan? Och då menar jag dem som inte är det - för det finns ju olika. Det är så lätt att bara lämna över allt ansvar och kräva "hårdare tag". Fostran börjar före dagisåldern och pågår till de små liven är myndiga. Och föräldrarna har ansvaret. Vi lärare ska undervisa, inte ha hårda nypor.

2:31 em  

Skicka en kommentar

<< Home