Google

tisdag, februari 21, 2006

Varför måste det kännas så bra nu? Av någon makaber anledning hade jag nästan föredragit att dagarna fram till måndag blev fulla av skrik och gråt. Jag vill inte titta in i lille Baloos ögon och mötas av en blick som verkar gladare och mer full av liv än någonsin förr. Vetskapen av att han snart kommer må så dåligt gör att jag inte riktigt kan njuta av att vi har det så underbart bra.

Jag skäms nästan när han lyrisk kommer framspringande med plastgolfklubban och vill leka med sin pappa. Jag vet nämligen något han omöjligt kan känna till. Om mindre än en vecka kommer han ha papprör runt armarna för att inte råka komma åt såren i ansiktet. Hela det lilla söta huvudet kommer att vara svullet och se blåslaget ut. Förra gången dröjde det länge innan han blev samma kille som innan operationen. Inget talar för att det blir annorlunda nu.

Jag vet att han efter några månader kommer att bli jättefin. Och jag vet att det skulle vara oerhört elakt och egoistiskt att inte låta honom genomgå operationen. Jag skulle aldrig komma på tanken att strunta i den, men ändå gnager en hemsk tanke på björnhjärtat. Det är ju den här killen jag älskar. För mig kvittar det om han ser marginellt annorlunda ut än andra pojkar. Är det verkligen värt den lilla risk det faktiskt innebär? Tänk om något går fel? Inget får gå fel...

Ibland hatar jag att vara man och behöva verka så stark och osårbar jämt. Ibland önskar jag att jag bara kunde lägga mig på sängen och storgråta. Bli tröstad istället för att trösta. Få se problemen istället för att ständigt behöva hitta lösningarna.

Jag vet att det inte är så. Att män ska vara på ett sätt, och kvinnor på ett helt annat. Eller så ska det inte vara så, men är så.

Hur som helst vill jag att den här veckan aldrig ska ta slut, men att nästa redan gjort det. Och nästa... och nästa...

5 Comments:

Blogger dixi said...

Får ont i magen av att läsa, och lider med dig.

2:56 em  
Blogger Unknown said...

Det är jobbigt att leva nära någon som ska opereras och förstås särskilt jobbigt när det är ett barn. Min erfarenhet är att man å ena sidan har de här rädslorna, men att det å andra sidan följer med så mycket praktiskt som ska skötas runt omkring att hjärnan till 97% har fullt upp med det. Men, det är när de här 3% får tid att bryta fram som det blir jobbigt, det är då känslorna bubblar fram.

Plus att det kan komma en eftersläng med känslor när allt är över, när allt är läkt, när allt har gått bra – då slappnar man av.

9:07 em  
Blogger Nathalie Sundesten Landin said...

Jag vet precis hur du har det. Jag har en son som föddes med hjärtfel och som genomgått tre operationer och ett antal jobbiga undersökningar. Ångesten, rädslan, kampen. Att hålla ihop sig själv och resten av familjen. En kamp vi genomförde tillsammans. Men visst grät vi - hejdlöst och befriande. Nu har jag länkat till dig.

11:39 em  
Anonymous Anonym said...

Åh, din stackare. Har du ingen du får gråta ut hos?
Alltså, som kvinna känner jag att jag har en enorm fördel som får gråta jämt och ständigt, för även om man inte gärna vill gråta, så gör det gott.

Man behöver gråta för att läka.

Jag vet att många män (och kvinnor) är rädda för att gråta, för att om de väl börjar så kommer det aldrig ta slut.
Men om man ser det som ett känslouttryck, som skratt, och att det behövs för att läka ett sår inombords, så kanske gråten inte upplevs som så farlig?
Även för den som sitter bredvid och försöker trösta.
Man vill ju så gärna tysta gråten istället för att låta den ha sin gång.

Kram på dej och de dina.

2:24 fm  
Blogger Farsan_Baloo said...

Hej alla, och tack.

Ni vet hur det kan vara ibland. Man målar upp en bild i huvudet om hur fel allt kan gå. Bilden växer likt en cancersvulst och ganska snart är man övertygad om att det värsta kommer att hända. Jag antar att dessa tankebanor upptar en ganska stor del av alla föräldrars liv.

Som tur var brukar det inte bli några längre perioder av domedagstänkande...

11:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home