Google

måndag, februari 13, 2006

Ta dig i akt kvinna, den manliga revolutionen har börjat. Vi män har länge härskat i offentligheten, nu skall även den privata sfären bli maskulin. Tiden inne för maktövertagandet och den första striden utkämpas i öppna förskolan.

Nej, inte direkt... Inte alls faktiskt. Efter mitt andra möte med institutionen går det att dra vissa slutsatser.

1. Det är inte bara mitt barn som är kul att umgås med. Även lek med andras ungar kan vara riktigt givande.
2. Mitt eget barn trivs som fisken i vattnet bland alla andra barn.
3. Jag har inget som helst gemensamt med väldigt många människor och öppna förskolebesökarna tillhör ytterligheten av denna majoritet. Kort sagt, jag vet inte vad jag ska prata med dem om. Således blir punkt ett och två helt avgörande för eventuell fortsättning av måndagsbesöken.

Det är på intet sätt så att morsorna inte släpper in mig i gemenskapen eller är annat än väldigt trevliga och tillmötesgående. Jag har bara så svårt att följa med i alla diskussioner om leksaker, blöjor, grannar och tv-program. Mitt i samtalen inser jag att vi pratar om helt olika saker, även fast vi pratar om samma ämne.

Jag varken vill eller orkar gå in på djupet om vilken tröjstorlek som passar en tvåårig tjej bäst eller var man kan hitta de billigaste barnkläderna. Jag vill snarare ifrågasätta varför vissa klädesplagg måste passa enbart på tjejer och huruvida det verkligen är så att det enbart är slutkonsumenten som påverkas av snuskigt billiga byxor. Kanske finns det någonstans i andra änden av produktionskedjan en förlorare...

Mitt i fikat förstår jag vad det är som händer, eller snarare redan hänt. Egentligen borde insikten kommit för länge sedan, men av någon anledning har jag valt att förtränga den. Även om flytten från stor stad till liten stad inte var särskilt lång mätt i antal kilometer var den gigantisk sett till värderingar och kultur.

Snälla, snälla, snälla, missuppfatta mig inte. Jag hävdar inte att jag har rätt och de har fel. Jag menar heller inte att mitt sätt att se på saker är bättre än andras eller att utbildningsnivå är avgörande för en människas värde. Däremot känner man sig lätt väldigt ensam när man är den som inget förstår och som ingen förstår.

Tack mamma Baloo för att du finns...

Och tack gud för att de glömde avsluta sångstunden med "fader vår"

7 Comments:

Blogger Unknown said...

Du det är inte heller så lätt att vara mamma när man förutsätts vilja delta i samtal om gardiner, limprecept eller Sex and the City. Om man hellre vill prata om iPod, macdatorer, företagande och landsbygdsutveckling t.ex. Av någon anledning är de färre kvinnor än män som anser att sådana saker angår dem. Man blir som en utomjording.

Hänger förstås ihop med gamla strukturer och könsrollsförväntningar och gud vet allt, men konsekvensen blir att jag har fler män än kvinnor i mitt nätverk. Inte ens bland kvinnor som ÄR företagare är det självklart att intressera sig för företagande.

10:43 fm  
Blogger Batbut said...

Vet inte riktigt vad jag ska säga, mer än att jag ler. Igenkännande! För även mitt i den kungliga huvudstaden finns det samma typ av "grupperingar". Och jag hamnade mitt emellan tror jag. Kände mig inte hemma i någon. Men det gick bra ändå *S*

11:37 fm  
Anonymous Anonym said...

I egenskap av engagerad gudmor så har jag hängt med på kristet brantrall. Jag konfirmerade mej utan att vara "du" med gud, och jag har inget emot att sjunga religiösa sånger. Han där uppe och jag har ett avtal, så han låter mej hållas fast jag inte tror på att han finns.

Jag kan sjunga med till det mesta utan att stå för texten. Jag är en konformistisk rebell! : D

1:23 em  
Anonymous Anonym said...

När min make var föräldraledig med Fisenfisen gick han på babysång med honom en gång. Inte fler.
Han visste inte heller vad han skulle tala med mammorna om......
Lustigt nog hängde han med mina andra mammaväninnor på fika och de kände han lika lite som de på babysången, men det var ju en annan miljö och förmodligen lättare att tala om andra saker då.

1:37 em  
Anonymous Anonym said...

haha.. ja män har det bra... det är accepterat att de är som de är...neanderthalare vad det gäller kläder o blöjor..välkommen in i kvinnans värld..min man driver förskolelärarna till vansinne genom att ständigt vråla vid hämtning: HALLÅ BAJSUNGAR!!!. Detta ord är nämligen förbjudet på vår förskola...sen när jag lämnar dagen efter så får jag en reprimand av en... tycker det är underligt att de inte säger till maken direkt..men o nej..han är ju man...så varje gång jag kommer dit o de blänger surt fattar jag att han varit igån...

12:01 fm  
Blogger Farsan_Baloo said...

Haha, vi män är ställda över all kritik. Det räcker med att kunna göra välling för att gammeltanterna ska se upp till oss och avguda våran barntahandomskapacitet.

Jag kan ibland tycka att det känns ovärdigt att sjunga med i kristuslåtarna. Ovärdigt mot de som faktiskt sitter där och bryr sig. Mest ogillar jag det dock för att jag helst ser att min son indoktrineras med Baloofamiljens värderingar, inte kyrkans :)

1:00 fm  
Blogger Botilda said...

Jag hoppas att det finns Åsor och Balooisar i de föräldragrupper jag kommer att träffa!

12:57 fm  

Skicka en kommentar

<< Home