Google

torsdag, februari 09, 2006

Hej igen

Utlovade ett litet allvarligare ämne, och här kommer det. Medans roligt oftast är lätt att förmedla är allvarligt oftast svårt. Vi får se hur väl jag lyckas förmedla det jag har på hjärtat.

Med en liten i familjen går allting så fort. Pengarna tar snabbt slut på kontot, beroende på att de är färre i början av månaden och att utgifterna är fler. Utvecklingen går fort eftersom de ena dagen knappt kan krypa, men dagen efter nästan gå. Fortast av allt går dock tiden, de här 13 månaderna har verkligen sprungit fram.

När tempot är högt hinner man sällan ta tid att fundera över hur bra man har det. Troligen kommer man på ålderns höst se tillbaka på den här tiden som den bästa i livet. Det är så synd att man inte hittar redskapen att verkligen njuta av den, jag gör i alla fall inte det.

Istället tenderar jag att ägna de knappa stunderna av eftertanke till negativa tankar. Tankar om vad som inte får hända, snarare än om vad som faktiskt händer. Igår kväll var ett sådant tillfälle.

När barnen va lagda (ok, ett barn och en sambo) hamnade jag i vanlig ordning framför datorn. Det är en kass vana och självklart skulle jag göra bättre i att läsa, städa, titta på stjärnorna och allt det där, men nu gör jag inte det. Slumpsurfade lite utan mål och hamnade till slut på en hyllningssida till ett avlidet barn, och blev kvar där. Överst på sidan stog något i stil med "Sidan handlar om varje förälders värsta mardröm, men min verklighet".

Hur skulle man klara att något hände ens älskade barn. Det krävs ju så lite för att allt man lever för skall vara ett minne blott. En lastbil några decimeter felplacerad på motorvägen, en liten cancercell som börjar växa någonstans i den lilles kropp, eller en narkos som går fel... så är allt förbi.

När mina mor och farföräldrar tog klivet över till den andra sidan blev jag naturligtvis ledsen, men efter att ha gråtit ut ordentligt kändes det ändå ok. De var alla på ålderns höst och hade levt långa och relativt goda liv. Men, hur länge måste man gråta innan ett barn är sörjt? Naturligtvis för alltid.

Det blev således inte mycket till sömn inatt, vilket gav en hel del tid att minnas. Minnas alla gånger man svurit över sina föräldrar när de inte lagt sig platt och låtit mig göra allt jag ville göra, bara för att mina kompisar fick det. Över huvud taget får man efter det egna avlandet mer och mer förståelse, och respekt, för sina föräldrar. Men, med tanke på de dagliga samtalen från mormor och farfar med frågor om lille Baloo är deras tid av oro inte över... och min har bara börjat.

I jämförelse med att leva i mardrömen är naturligtvis rädslan för den ingenting att beklaga sig för. Men, det är en klen tröst när man tänker på hur lätt allt kan gå förlorat.

10 Comments:

Blogger Miss Piggy said...

Visst kommer tankarna ibland, om hur det skulle kunna vara.. 'om-ifall-att'..hände..
Ingen vet hur lång tid vi har fått till låns med barnen, men inte heller med våra föräldrar och de med deras, eller ens våran egna tid. Jag tror att fasas över att INTE kunna se dem lyckliga, växa upp, njuta av livet, få utvecklas till en tänkande individ eller att jag som förälder - vuxen - fått gåvan att leva vidare är tyngre än att själv dö.

En annan sak jag har funderat över, jag har 3st barn, tänk om jag nån gång kommer i det läget där jag måste välja - hur gör jag då? För MIG - är DET ännu värre.. Hoppas att jag ALDRIG hamnar där!!

Filmen 'Sophie´s val' handlar om det.. Den såg jag när jag var 17år. Den har påverkat mig under hela mitt liv..

7:57 fm  
Blogger dixi said...

Ja fy fasen,sådana tankar måste man också gå igenom.

9:28 fm  
Anonymous Anonym said...

jag är en av dem som det är mer än bara tankar för. Det är drygt tre år sedan min son föddes - och fyra dagar senare - dog.

Det går inte att förklara. Men det är nog bra egentligen. Det finns så förfärligt mycket att oroa sig för som förälder ändå - allt från ganska små saker som hur man förgyller deras dagar, till stora stora saker som döden - så det är skönt för alla som slipper bära den där stora bautaoron med sig som ett paket som man inte kan bli av med.

Samtidigt kan jag inte låta bli att bli lite rörd över att du blev så tagen när du läste en hemsida från "en av oss"....

Måste säga bara att jag gillar din blogg också.

10:54 fm  
Blogger Nat said...

Hej, fina reflextioner.
Hamnade här av en slump, och hajade till lite över ämnet förlorat barn.

Du skriver bra.

Väl mött
//Ifi

2:14 em  
Blogger Mr Marpe said...

Brukar tycka att du skriver lite barnsligt ibland, men den här bloggningen var riktigt bra.

3:19 fm  
Blogger Farsan_Baloo said...

Marpe: Bara lite barnslig? Det tar jag som en komplimang :) Det där andra också.

Pia: Jag tyckte att mina funderingar var illa nog men att behöva välja ett barn? Det väntar jag med att grynna över några år

7:48 fm  
Blogger Alex said...

Här om dagen när jag och min fågelunge var ute på äventyr var olyckan nära. Jag såg aldrig cykeln. Cykeln såg aldrig Bill. När cyklisten plötsligt var 2 meter bort skrek jag rakt ut och fick Bills uppmärksamhet och han stannade. Cyklisten fortsatte och mitt hjärta dunkade hårt.

Tänk om...tänk om. Det är det värsta med föräldraskapet, att oron hör till.

3:22 em  
Blogger Vi på Kantarellen said...

Oj ojoj.... de tankarna går aldrig över.

Jag tänker varje dag på vad som kan hända Millan mitt i hemska LA eller Jessica, som ibland är ute i Stockholn om natten.

Kan hetsa upp mig till vansinnets höjder... och kan inte göra ett skit åt vad de gör... mer än tjata och lita på deras deras förnuft. Att de sen är 25 och 27 år, gör inte saken enklare.

Min egen död kan jag hantera men fan inte ungarnas. *ryser*

3:55 fm  
Anonymous Anonym said...

Det är när det finns små barn som de där undergångstankarna om allt som kan gå fel blir så akuta.

Jag för min del har alltid gillat det du skriver, så nu har jag länkat till dej från min blogg. Tänkte bara att du skulle veta om det.

5:15 fm  
Blogger Farsan_Baloo said...

Man tackar för de vänliga orden. Jag antar att det inte är krångligare än att "den man älskar oroar man sig för". Och att oroa sig för någon som själv inte kan ta vara på sig är extra jobbigt.

Som tur var är det ju oftast glada miner med barn, men ibland är det svårt att tränga bort de mörka tankarna

11:20 em  

Skicka en kommentar

<< Home