Google

tisdag, februari 14, 2006

Mitt i allt rosenrosa bäbisprat om hur mysigt allt är i den lilla goa familjeidyllen tänker jag bryta av med lite mörkare tankar och funderingar. För visst är det så att det finns baksidor med att ha barn, och att en av dem är hur relationen mellan mamman och pappan förändras. Från att bara haft varandra att rå om är förändringen stor till att lägga all kraft och energi på den lille. Hur detta tar sig uttryck är säkert individuellt, jag ska reflektera lite kring hur det fungerar för oss.

Den största skillnaden är att stubinen blivit kortare, ibland finns den inte alls. Man direktutlöser och sprider till synes omotiverat död och förintelse kring sig. Eftersom den ene inte kan se sin egen roll i vad som tydligen är väldigt upprörande för den andre blir det lätt ett ganska kyligt klimat i det lilla parhuset.

Dessa utbrott är inte regelbundna och oftast kommer de efter att man spenderat en längre tid själv med lille björn. Oavsett hur fantastiskt mysigt man haft det verkar det som att ungen, i det tysta, suger ut positiv energi och ersätter den med aggressioner. När mamma Baloo äntligen dyker upp efter en lång arbetsdag är det som att de här frustrationerna bara måste ut. Här gäller det att snarast hitta en godkänd anledning att få ryta till, och man lyckas nästan alltid...

Det var värre i början, innan båda förstod vad det var som hände. Skulle inte allt vara så där underbart rosenrött nu när man satt en liten unge till världen? Inte är det väl meningen att nyblivna föräldrar ska börja bråka med varandra, när vi knappast gjorde det innan födseln? Det föddes nog en oro hos oss båda huruvida det här egentligen skulle kunna sluta lyckligt, om vi redan efter någon månad gick varandra på nerverna. Och inte blev det bättre av att aldrig få sova ut.

I takt med att erfarenheten av fenomenet blivit större, och vi lärt känna varandras avigsidor bättre, har dock de här korta stunderna av ilska blivit lättare att hantera. Kanske främst för att de är just korta. Ett försmädligt litet leende och ett förlåt senare är allt oftast bra igen. Kanske till och med bättre än innan!

Till övervägande del är livet som nybliven förälder en underbar upplevelse, men jag tror att det kan vara bra att inse att den inte alltid är det, och inte heller måste vara det.

Eller så är detta något som bara händer oss...

14 Comments:

Blogger The Female Dinousaur said...

Igenkänningsfaktorn är hög här.
Första året som mamma var jag totalt urblåst i skallen av allt nytt, för lite sömn och det där lilla livet som sög energi ur en. Jag klarade inte av att umgås med folk "som vanligt", kunde knappt sortera intryck och hade jättesvårt att lägga saker på minnet, blev klumpig och allmänt förvirrad. Ett tag var jag rädd att jag drabbats av Alzheimer, gammal som jag var/är... :-) Sen har jag förstått att det tydligen är ganska vanligt bland förstagångsmammor. Gläds över att jag har en sambo som ibland bara skakade lite lätt överseende på huvudet åt mig, men slog mina nycker och mitt beteende ifrån sig. Humörsvängningarna tog han också med en nypa salt, men visst händer det även nuförtiden (dottern är drygt 3) att vi ryker ihop ibland (det är mest jag som ryker), och det gjorde vi knappt aldrig innan.

12:40 em  
Anonymous Anonym said...

Vi bråkade inte alls när Fisenfisen kom så vi var verkligen helt frågande till vad våra vänner berättade om hur de kom i luven på varandra så ofta när de blivit en till i familjen. Nu när vi fått Filurken är det dock andra bullar vill jag lova.
Som tur är så är vi båda två medvetna om att våra små gräl orsakas av precis såna saker du beskriver så vi blir ju vänner efter att ha "gormat" av oss *s*
Skönt att läsa att det är fler som har det likadant i alla fall ;)

1:09 em  
Blogger Alex said...

Å nej, ni är inte ensamma!

1:16 em  
Anonymous Anonym said...

Det finns ett ljus...på andra sidan tunneln.

1:47 em  
Blogger Vi på Kantarellen said...

För att sen inte tala om avsaknaden av sexliv. När jag blev mamma första gången, blev jag mamma till hundratio procent och fick inte "besudlas" med sådana trivialiteter som sex.

Men det gick över... efter ett år eller så. :-) Nja, kanske inte riktigt men fan inte långt borta.

Konstigt... vid barn nummer två, fanns inte detta fenomen.

10:23 em  
Blogger dixi said...

ja det är nog bara något som händer er....;)

5:35 fm  
Blogger Miss Piggy said...

En bra beskrivning på föräldrarrollen tycker jag!
Kände igen det mesta.
Mycket ligger till grund i (vad jag kommer ihåg)är sömnen.. som är -inte- existerande.
Sen för allan del, glöm inte att förutsättningarna är olika. Men frustration i relationen tror jag alla har, när man är nybliven förälder men kanske av lite skilda anledningar(mest av sex ;o)tror/vet jag )!

7:35 fm  
Anonymous Anonym said...

Det är så träffande för mig så jag nästan börjar gråta. Jag tror däremot inte det har med förstagångs föräldrar att göra.

2:36 em  
Anonymous Anonym said...

Jag älskar min systerson som om han vore min egen, men en eftermiddags barnpassning tar mer energi än något annat jag gjort! Det bästa med att vara "närstående" och inte förälder är att jag kan erbjuda mej att ta en natt så föräldrarna kan sova. Jag nattar och vyssjar och byter blöja på nattoroligt barn utan att knota. Sen åker jag hem och slöar bort en dag eller två i soffan för att återhämta mej. Sömn ger soligt humör! Det kan man inte begära av småbarnsföräldrar.

3:31 em  
Blogger Batbut said...

Kan man hyra Sentenser en helg eller två?
Men säger som alla andra, det är en del av föräldraskapet. Och visst skrivs det om i tidningarna, med massor av flåshurtiga råd om hur vi ska hitta tillbaka, ta hand om varandra osv. Men alla råden kräver insatser, som kräver energi som vi inte har. Tror att man bara ska acceptera att okej, nu är det så här ett tag. Och så försöker man göra det bästa med små medel. Det är faktiskt okej att under en period "bara vara" tillsammans. För kärleken finns där, till varandra och till barnet. Äsch, blev lite komplicerat men jag hoppas andemeningen går fram

11:05 em  
Anonymous Anonym said...

Batbut - jag är professionell moster och gudmor! ;) Jag tänker mej att jag ska bli som Askungens fé när jag blir gammal. Bara komma med presenter och glada tillrop och sprida glädje en stund innan jag försvinner in i ett moln av magiskt glitter.
Och det vill jag uppmuntra alla icke-föräldrar att bli! Enligt min åsikt behöver alla barn flera vuxna så det alltid finns nån pigg och utvilad som orkar med all överskottsenergi. Och man känner sig som en bättre människa av det.

12:22 em  
Blogger Farsan_Baloo said...

Sentenser: Var bor du? Vad kostar det? Vilka tider jobbar du med detta och när kan vi komma förbi?

Det där med sömnen är nog nyckeln. Vi brukar köra skift ibland på helgmornarna, men samtidigt är ju det en mysig stund man gärna vill ha hela familjen tillsammans.

1:46 em  
Blogger Farsan_Baloo said...

Biggis: Även i vår familj är det mest mamman som är utåtagerad. Men, eftersom hon på senare tid börjat läsa mina alster gör jag smidigast att måla upp mig som största skurken :)

1:47 em  
Anonymous Anonym said...

Hey, om jag sprider mina gracer över fler ungar kommer jag snart bli utmattad som en... förälder! ; )

Kolla i släkten eller bekantskapskretsen, det kan finnas nån som vill (eller behöver) känna på hur det är att bolla omkring med ett knyte eller en parvel.
Själv saknade jag fullständigt intresse för barn tills de dök upp nära inpå, så vem som helst kan omvändas! ; )

6:02 fm  

Skicka en kommentar

<< Home