Google

måndag, februari 27, 2006

Allvarligt, nu tycker jag att det är dags att sätta saker och ting i perspektiv. Visst, tre kronor spelade bra och det var duktigt att vinna. Hurra för Sudden, hurra för Foppa och hurra för Lidas. Ett extra hurra för Jörgen Jönsson och Bengan. Men, kan det inte få stanna där. Varför måste killar som tjänar mer under ett år som hockeyspelande än vad en vanlig arbetare kan knega ihop under sin livstil framställas som sådana otroligt hjältar.

Den som följt Baloos blogg sedan starten torde ha uppfattat att jag är en stor idrottsälskare. Idrotten har en viktig roll att fylla i samhället. Dels för att få in ungdomar i bra umgängeskretsar, dels för att fostra bra lagspelare men även för att tjocka gubbar som jag ska få röra lite på fettet några gånger i veckan. Men, vilka är egentligen hjältarna i idrottssverige?

Är det verkligen Peter Forsberg som tjänar 50 miljoner om året på att göra det han, förhoppningsvis, tycker är roligast i världen. Och är det Bengt Åke Gustavsson, som visserligen har en betydligt lägre inkomst, men som troligtvis inte går helt lottlös ur förbundskaptenandet.

För mig är alla sveriges obetalda ledare de som egentligen borde hyllas. De som inte får en krona för all tid de lägger ner men som är grunden till de framfångar vårt land haft under den gångna olympiaden. Och de riktiga hjältarna hittar vi naturligtvis inte inom idrotten, utan på helt andra ställen i samhället, och i världen.

Folk som jobbar ideéllt på härbärgen för hemlösa. Föräldrar som ger upp hela sitt liv för att ta hand om sina älskade barn, som dock inte hade turen att födas friska som vi andra. Fritidspolitiker som sätter sitt rykte, och ibland mer, på spel för att utan ersättning hjälpa till och styra landets kommuner, så att vi andra kan sitta på våra feta arslen framför OS och njuta av demokratin. Eller volontärer som utsätter sig för personlig fara genom att hjälpa de som behöver hjälpen mest i fattiga, krigsdrabbade länder.

Men hallå Balooo, du har ju lovat att bara blogga om föräldrarollen? Ja, och här kommer slutklämmen. Jag tycker att det är jävligt knepigt vilka värderingar vi lär våra barn. Spela hockey några matcher och hyllas livet ut. Gör en verklig insats för andra människor och du får göra det i det tysta. Tugga tuggumi i 60 minuter och se barsk ut bakom 21 överbetalda hockeyspelare och bli framställd som geni. Träna knattar i vilken sport som helst, hela livet, och få inte ett ord av tacksamhet!

Nej, jag är inte kommunist. Och Nej, det är inget fel med att tjäna pengar. Men, jag tycker att vi vuxna borde tänka till nån mikrosekund och fundera över vad vår framtid, våra barn, får för syn på världen när de växer upp.

Jag vet att detta blev ett raljerande inlägg, men man kan inte alltid hålla nivån högt :)

14 Comments:

Blogger Ina said...

Pingad blogg gav en ny läsare. Här blev jag kvar lite för länge, men jag bokmärker dig och kommer tillbaka! Inlägget om kungen gillade jag skarpt, mina tankar som ej blivit satta på pränt - nu behöver jag inte för du har redan gjort det!

10:04 fm  
Blogger Nathalie Sundesten Landin said...

Du har så rätt farsan! Så klok. Förresten måste jag nog köpa Maiden nu - efter din kommentar på min blogg :-)

12:14 em  
Anonymous Anonym said...

Det bästa jag läst på en blogg hittills. Heja Baloo!
Nalle

2:00 em  
Anonymous Anonym said...

Så sant så sant!! Försöker så gott det går att uppfostra sonen att se helheten i livet och samhället. (Hoppas jag gör ett bra jobb.)

5:51 em  
Blogger Mildamakter said...

Det här var bra!!! Applåder till dig!

10:33 em  
Anonymous Anonym said...

Åh så bra sagt. Detta är tankar som jag delar fullständigt.

11:44 em  
Blogger Nat said...

Nu har jag läst din blogg en tid och vill fråga om jag det är ok att länka till dig.

Sen, detta var ett mycket bra inlägg.

Sist, jag såg något så charmigt idag ute på hundpromenaden. Två killar, på sin höjd 10 år gamla, tränade energiskt och seriöst anfall och räddning (de var väldigt duktiga också, på den lilla vattenspolade tennisbanan i förorten. Under högljutt eget referande där de var alla kända namn inom tre kronor.

Kanske blivande proffs, kanske blivande obetalda handledare, vem vet.

Bra blogg du har.

Mvh

1:10 fm  
Blogger Cliff Hanger said...

Jag håller fullständigt med om att det är en smula absurt att dessa överbetalda män som tjänar pengar på det de tycker är kul hyllas som hjältar. För mig är de inte hjältar. Ändå följde jag hyllningarna med stor glädje. Jag tror att vi människor behöver den här typen av nöje och "glamour". Det är också lätt att förena ett folk i en gemensam hyllning när det handlar om okontroversiell underhållning där den minsta gemensamma nämnaren (Sverige och svenskhet) är så stor. Dessutom är det lättillgängligt då alla SAMTIDIGT kan följa ett drama i direktsändning.

3:11 fm  
Blogger Farsan_Baloo said...

Oj, mycket att svara på :)

Mango: Att många har ett behov av att uttrycka sin svenskhet tror jag också, om det är enbart positivt låter jag dock vara osagt.

Inte för intet: Naturligtvis går det bra. Undrar hur många gånger jag vunnit VM i fotboll, hockey, bandy, friidrott eller tagit hem US open i golf. Självklart är det bra med positiva förebilder inom idrotten. Jag minns när vi anordnade friidrottstävling i Karlstad och hade fått tag i Jörgen Jönsson som prisutdelare (det var efter förra OS). Han hade dock misstagit sig på tiden och kom när tävlingarna började, inte när de slutade. Tror du att killen åker hem? Nej, han ställer i sig i längdhoppsgropen och krattar i sex timmar. Lyckligare längdhoppare har aldrig skådats, oavsett vilket resultat de presterade.

Nathalie: Jag vill inte dra ner någon av oss i porrträsket, men när du köpt skivan får du gärna berätta hur premiärlyssningen av maiden gick!

Ni andra: Tack för de glada tillropen :)

4:52 fm  
Blogger Nat said...

Vilken härlig historia. Tala om bra förebild. Det är så det ska vara.
Och det jag skrev var inte någon kritik till inlägget. Men vad härligt det var att se de där killarna.

5:41 fm  
Blogger dixi said...

och vem sa att det var enkelt att leva? :)

7:35 fm  
Blogger josephzohn said...

Självklart.
Svensk idrott utan dessa eldsjälar i de små klubbarna vore ingenting!

Men jag upplever dock att just dessa stora "hjältar", Foppa, Sudden och Lidas är väldigt ödmjuka och att dom verkligen har insett att dom inte hade varit där dom är idag utan just den svenska idrottsmodellen.
Och om "hjältarna" uppför sig som just dessa tre hockeymiljonärer, då får de gärna för mig vara ungarnas förebilder och hjältar för några dagar.

9:51 fm  
Blogger Farsan_Baloo said...

Jag kan naturligtvis inte säga emot dig Josephzohn. Speciellt Lidas och Foppa är ju ibland nästan pinsamt snabba med att frånta sig själv någon som helst del i lagets framgång.

7:07 fm  
Blogger Jonas Bergh said...

Det finns många rika hjältar.
Det finns oerhört många människor som är eldsjälar, vardagshjältar, lever i verkligheten. Det är väl bra så.
Sen finns det kapitalister och klubbdirektörer som tjänar pengar på att människor som älskar sport eller musik gör sånt som andra människor älskar. Dom betalar mindre än vad dom tjänar.
Det är möjligt att curlingdamerna är värda betydligt mer än hockeykillarna, men gå på deras matcher då!
Själv tycker jag att damfotboll är långsamt och taffligt ofta, att det är fånigt att man inte får tacklas i damhockey.
Men dom som spelar verkar ha kul, precis som mina kompisar som spelar korpfotboll.
Jag är författare och måste göra extrajobb för att överleva, jag gnäller inte över att Liza Marklund eller Henning Mankell tjänar mer pengar än jag.
Vi lever i en kapitalistisk värld, det är bara att svälja eller dö, för att förändra kan vi nog glömma.

3:25 em  

Skicka en kommentar

<< Home