Google

tisdag, februari 28, 2006

Idag har jag lagt till två nya länkar. Trevliga bekantskaper båda två.

Skulle egentligen vilja skriva en massa om det alla andra skriver om, hur de minns beskedet om mordet på Olof Palme. Känner dock att det ofrånkomligt skulle bli för politiskt. Väljer att kommentera andras tankar i dersa bloggar istället.

Det man kan reflektera över, utan att komma för långt ifrån ämnet, är hur personer som framställs som fån i TV tar upp detta med sina närmaste. Mest aktuellt är ju den mörkt tonade damen som är någon slags samordnare i palmeutredningen och som, om dagens intervju i uppdrag granskning gör henne rättvis, har noll koll på läget. Vad säger den familjen kring frukostbordet imorgon?

Och ännu värre. Hur hanterar man att sin mor är länsåklagaren (visst var det väl så) som av slöhet, kombinerat med en stor portion dumhet, nästan satte dit en uppenbart oskyldig skånsk man för upprepade våldtäkter på sin dotter? Som gång på gång hävdar att hon inte gjort något fel, men som av alla tillfrågade åläggs den största skulden för misstaget.

Själv blir man ju så förbaskad att man vill ringa upp människorna själv och ställa dem till svars, men hur hade jag reagerat om någon av dessa kvinnor varit min mor?

6 Comments:

Blogger josephzohn said...

Om du menar henne Blidberg?

Hon som i Wikipedia beskrivs som en "glädjespridare" ...

Då är vi överens ...
Hon är ingen som jag direkt känner något förtroende för!
Hon som försvarar allt hon gjort.
Hon som har aldrig gjort något fel.
Hon som har aldrig tagit några felaktiga beslut.

Men.
Glädje det sprider hon ...

9:40 em  
Blogger Batbut said...

Det värsta jag vet är människor (oavsett kön) som inte kan stå upp för sina misstag. Bara att rakt upp och ned säga "sorry, jag gjorde fel. Klantigt och dumt. Mea culpa". Istället kommer massa med jidder och ursäkter. Me do not like!


ps: jag tog mig friheten att länka Dig,om inte okej - hojta!

2:50 fm  
Anonymous Anonym said...

Magknipigt.
Man blir ju gaaalen när folk gör bort sig i tv genom att avslöja sin dumhet! Och sen försöker försvara sig på de mest bisarra vis.
Ibland tänker jag: vad skulle jag göra om Janne Josefsson kom och körde upp en kamera i ansiktet på mej och började ställa besvärande frågor om min arbetsplats?

Ska jag vara "sympatisk" och outa mitt jobb och få sparken, eller bli hånad av hela svenska folket i ett par veckors tid innan allt glöms bort?

Såna tankar leker jag med ibland.

4:37 fm  
Anonymous Anonym said...

En pappabloggare: http://skriverier.blogspot.com/

4:39 fm  
Blogger dixi said...

Jag tror det är viktigt att se det från det hållet också, som du skriver om ,
hur man skulle se det och reagera om det var "min " mor.

lätt att sitta (eller stå) och säga ,så skulle jag aldrig gjort, osv.
Rätt som det är reagerar man på ett sätt som man aldrig gjort tidigare.

5:45 fm  
Blogger Farsan_Baloo said...

Sentenser: Jag vill inte ens tänka tanken. Måste kännas lite som när maffian vill ta en på en åktur. Det är liksom inte lönt att tjafsa emot utan förlika sig med sitt öde. Oavsett om Josefsson (janne alltså) har rätt eller inte kommer man framstå som ett svin. Tack för tipset föresten.

12:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home