Google

måndag, januari 23, 2006

Efter att ha surfat runt bland nätets lärarbloggare kommer här en kort samanfattning av farsan Baloos tankar om skolan......

Om det är något vi lärare sitter inne med åsikter om är det hur man skall vara som förälder, och hur man definitivt inte skall vara. Således anser jag att skolan är ett ämne som kvalificerar sig för farsan Baloos föräldrablog. Jag vet att ämnesintervallet blir större och större för varje dag som går, men det känns oundvikligt att väva in annat än rena föräldrareflektioner.

Jag tycker att vi är ute på en mycket farlig utbildningsresa. Den tar oss mot tidigare betyg, mindre demokratiska undervisningsmetoder, färre men mer lättvärderliga utvärderingsmetoder och en fortsatt betongklump till kommunalt skolväsende. Humanism och mångfald håller på att ersättas av elitism och enkelspårighet. Det är viktigare att betygen blir rättvist satta och att de främsta eleverna tillåts blomma ut än att alla mår bra i skolan och får en bred utbildning.

För att ytterligare förvärra läget har mitt eget fackförbund, LR, bestämt sig för att gå i bräschen för eländet.

Nej, jag blir bara nedstämd av detta. Fortsättning kanske följer...

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tack för ditt inlägg där om feber! *ler* Jag har så himla låg temp i vanliga fall så jag märker direkt av då tempen går upp en aning. Får jätteont i lederna osv. Intressant det där med skolan. Har två barn i skolan, en i femman och en i fsk. Personligen tycker jag att dom får för lite läxor och att betyg borde införas tidigare...

11:47 em  
Anonymous Anonym said...

Fortsätt absolut!
Som lärare tillåts man inte längre vara professionell i sitt pedagogiska kunnande. Skolpolitikerna styr och i många kommuner låter man inte lärare vara skolpolitiker iom att de anses jäviga/ fackkunniga.

Rektorerna lyder under skolpolitikerna och "vågar" inte gå emot med sitt pedagogiskt/utvecklingspsykologiska kunnande. Det ropas efter tidigare betyg och mätmetoder men alla som är pedagogiskt kunniga vet att skolan inte förbättras genom nya mätverktyg.
Jag möter 12 åringar med magkatarrer pga. de tuffa kraven. Redan som 12 åring skall man idag ha välutvecklade strategier för sitt framtida liv.

En sjuåring kan inte planera sin studiegång.
Varför?
Pga. barnets utveckling. År av utvecklingspsykologiskforskning säger; de är inte kognitivt utvecklade ännu!!!
Ändå kräver man individuella utvecklingsplaner från politikerhåll.

Oj...jag lyckades bli riktigt upprörd mitt i mitt förmiddagskaffe.
Skriv mer. Jag debatterar gärna!

2:46 fm  

Skicka en kommentar

<< Home