Google

söndag, januari 29, 2006

Arv eller miljö?

Vill lyfta en diskussion från jobbet här i bloggen. Det handlar om bilgenen..... Debatten i arbetsrummet är livlig huruvida denna bilgen existerar eller inte. Inget har på liknande sätt delat arbetslaget i två läger som frågan om pojkar föds med något tjejer saknar, bilåkararvet!

Låt mig kortfattat redogöra för mina motståndares åsikt. För massor av år sedan, när tekniska mojänger inte existerade, var mannens huvudsakliga uppgift att införskaffa föda åt de sina. Således grodde en jägargen i den manliga arvsmassan. En gen som gjorde att mannen klarade mammutslakt bättre än kvinnor och som pumpade in adrenalin i hanens ådror då villebråd närmade sig. Mannen blev en mean killing machine tack vare naturens egen genteknik.

När behovet av att döda vilda djur försvann (en utveckling som dock ännu inte ägt rum i stora delar av Värmland) förändrades denna unika mansgen långsamt. Istället för vurmande inför slungor, stenyxor och flintspjut växer sig intresset för finurlig vetenskap och teknik starkare hos oss familjeförsörjare. En gen som gör att små pojkbarn föredrar bilar framför dockor odlas fram i de manliga släktleden. Häri ligger orsakerna till att små pojkar i större utsträckning än små flickor brummar när de leker med bilar.

Jag är inte helt övertygad......

Istället vill min falang få det till att pojkar kanske oftare leker med bilar, och brummar med dessa, av främst två anledningar.

1. Varannan present en pojke får är en bil, motsvarande förhållande gäller mellan flickor och dockor. Min familj är inget undantag!
2. Pojkar vill vara som sina pappor, och det är oftast pappor (naturligtvis finns det en oändlig mängd undantag) som kör bilen!

Jag och mina gelikar vill tro att många av de olikheter, och orättvisor, som råder mellan kvinnor och män är ett resultat av miljö, inte av arv. Att luta sig mot moder natur för att förklara, och motivera, rådande samhällsstrukturer är då att gripa efter det sista halmstrået för att rädda mannens piedestalplacerade position.

Till min lättnad vädras aldrig den tredje förklaringsmodellen på jobbet, att gud skapade mannen till man och kvinnan till kvinna och att det per defintion innebär att vi har olika ansvarsområden.

3 Comments:

Blogger dixi said...

Arv och miljö.

12:35 fm  
Anonymous Anonym said...

I såna fall 95% miljö och en liten, liten del arv. Fast jag vet inte hur man kan jämföra bilkörning med att springa.. Snarare har det nog med könsmaktsordningen att göra. Män leder, kvinnor följer. Tyvärr.

2:05 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag tror nog också på arv och miljö, och möjligen något mer. Kanske slump eller familjekonstellation? Jag har alltid så svårt att känna igen mig i den där beskrivningen av flickor som docklekare. För mig var det bara bilar och "killsektionen" i leksakskatalogen som gällde när jag var liten. Min högsta önskan var att få en radiostyrd bil och en häftig bmx-cykel. Jag är uppvuxen med mamma och tre mycket äldre systrar, varav alla gjorde tappra försök att klä mig i kjol och stoppa en docka under armen, så där hade väl miljön inte så stor inverkan på mig. Hos min dagmamma fanns dock hennes son som var några år äldre än mig, och som hade ett stort bilintresse. Han var min idol och kanske gjorde han ett stort avtryck? Någonstans i tonåren försvann i alla fall bilintresset bland hästar och fotboll, och nu är bilar för mig bara ett nödvändigt ont.

För att sväva ut ännu mer, så kan jag passa på att tycka att du har en rolig och intressant blogg.

2:25 fm  

Skicka en kommentar

<< Home