Google

torsdag, juli 27, 2006

Att jag själv är en usel människa när det gäller allt ätbart och drickbart, utan någon som helst karraktär, passar jag på att visa så ofta det finns tillfälle. Att detta tveksamma karaktärsdrag skulle smitta av sig på den kvinna jag för ett gäng år sedan träffade var lätt att förutspå. Numer är även hon ett enda stort förfall. Vi frossar oss själva till en för tidig död.

Ok, jag överdriver. Riktigt så illa är det inte.

Illa börjar det dock bli för lille Baloo. Att det ska vara så infernaliskt svårt att hålla sockret borta. När värmen kom blev saft snart den stående vätskepåfyllaren under dagen. Tvärt emot alla höga ambitioner. Detsamma gäller intaget av glass och kakor. Det går helt enkelt inte att undvika. Vi har blivit sockertorskar.

Det hela blir bara värre av att varje liten snabb kolhydrat som kommer inanför lille Baloos skinn avslutas med ett patetiskt försök till överslätande. "Det här får bli en engångsföreteelse..."

Det har inte handlat om engångsföreteelser, och vi har vetat om det allt för väl. Engångsföreteelsen hade varit om vi någon gång sa nej till Önos, Göteborgskex och mormors bullar. Det hade verkligen vara att bryta mot normen. Nu händer det inte. Eller i alla fall alldeles för sällan. Troligen blir det räddningen att killen snart hamnar på dagis. Utom räckhåll för föräldrarnas godsaker.

Nu spamar jag min egen blogg. Men det finns inga alternativ. Jag kan helt enkelt inte hitta på något annat att göra. Köpa chips och godis går ju inte, det har jag nämligen redan gjort. Så. Kanske är det ändå bra att resten av familjen väljer att hålla sig undan en dag till.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Socker är verkligen fruktansvärt svårt att undvika.
Jag lättar mitt samvete och spär ut allt till nästan vatten, jag skäms, själv skulle jag aldrig dricka det.
Smyger alltid med chokladen. Vilken hemsk förebild, men jag vill ju bara väl.
Samvete. USH!!!

9:09 fm  
Blogger Alex said...

Förr eller senare faller vi alla dit.

Däremot vet jag inte riktigt om min Bill skulle sura över att få ett äpple istället för en bulle.

4:25 em  
Blogger Botilda said...

Alltså, min förhoppning är ju att sessans föräldrar ska bättra sig i takt med att hon börjar uttrycka en egen vilja att käka socker. Lördagsgodis för hela familjen, ser jag framför mig i något slags idyllisk ambition. Vad smala, hälsosamma och kloka vi ska bli... Tills vidare klarar vi av att säga nej när andra vill sticka åt henne någon godsak, men moffar själva i oss ungefär hur mycket som helst.

3:01 em  
Blogger Nathalie Sundesten Landin said...

Sommar kan verkligen förvärra alla ambitioner. Glass har jag sedan länge (läs aldrig) sagt nej till. Vad skulle det vara för sommar om man inte fick käka glass varje dag. Dessutom en het sommar som denna. Min yngsta (femåringen) är extremt svår på frukt. Men vi har upptäckt att melon i olika smaker går hem. Min lycka i livet är att båda barnen dricker vatten när de är törstiga. Första steget mot ett bättre liv är nog att man är medveten... eller nåt

1:10 fm  

Skicka en kommentar

<< Home