Google

onsdag, juni 14, 2006

Allt gott har ett slut, så även pappaledigheten. Det sista kapitlet i Farsan Baloos pappaledighetsblogg skrivs. Till slut blev de 139. Inledningsvis duggade de nya inläggen tätt. Den senaste månaden har det dock varit magrare med uppdaterandet. Sommartid är nämligen utetid. Detta gäller i synnerhet om man är en överaktiv ettochetthalvtåring.

Jag måste ta mig en funderare angående eventuell fortsättning. Kanske lever nuvarande blogg vidare med mer sporadiskt uppdaterande. Det har varit lite för kul för att sluta helt. Kanske lever den upp igen till hösten. Något säger mig att det även i fortsättningen kommer att finnas intressanta frågor att dryfta.

Via bloggen har jag fått lite olika erbjudanden om att ställa upp i andra samanhang. Kul, men inget som varit värt att ge upp anonymiteten för. Det bevisar dock att bloggning är ett oslagbart redskap för att nå ut med ett budskap, utan några som helst krav på resurser. Jag hoppas att någon nappat på mitt.

Föräldraledigheten har ytterligare stärkt mig i övertygelsen om att pappor behövs i hemmet. Att vi har ett ansvar mot våra barn, deras mammor, samhället och inte minst oss själva. Ett ansvar att bryta könsmönstren. Ett ansvar att inte bara vara pappor utan att vara föräldrar. Att vara förälder än könslöst. Att vara förälder är att bry sig. Att vara förälder är att vara SOLIDARISKT ansvarig för hela familjen. Vem som helst kan bli pappa. Det är bara att stoppa in den. Att vara förälder kräver mycket mer än så.

Om 4 timmar jobbar jag formellt heltid igen. Om 2 dagar och 4 timmar börjar sommarlovet. Har således lite svårt att tycka synd om mig själv. Att föräldraledighetslovfuska är en möjlighet vi lärare delar med riksdagsmän och kvinnor. Samtidigt som den är svårmotiverad är den svår att inskränka. Jag klagar inte.

Nu ska jag ut i trädgården och fortsätta sandlådegrävandet. Det är mystiskt med husrelaterat arbete. När jordgubbslandet var klart skulle vi helt plötsligt ha ett staket. När sista spiken i det var inslagen hade helt plötsligt behovet av en spalje blivit okontrollerbart och tvingade mig till brådskande aktion. När den spikats var det dags för sandlådan. Vad kommer sen...

Här slutar det för den här gången. Väl mött!

15 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det har varit ett nöje att läsa din blogg! Hoppas att du fortsätter, men i en annan form.

11:47 fm  
Anonymous Anonym said...

Det har varit ett nöje att läsa din blogg! Hoppas att du fortsätter, men i en annan form.

11:47 fm  
Anonymous Anonym said...

Det har varit roligt att följa familjen Baloo. Tror du återkommer till hösten - åtminstone hoppas jag på det. Ha en enastående sommar!

1:32 em  
Anonymous Anonym said...

Saknar redan ditt skrivande.

Tack för denna tiden.
Hoppas verkligen att du återkommer.
Det har varit mycket angenämnt att få stifta bekantskap med familjen Baloo
Ta han om Er!
Väl mött.

// P

5:55 fm  
Blogger Runt 40 said...

Ha ett bra sommarlov och välkommen åter till hösten!

11:18 em  
Anonymous Anonym said...

Oj, det här var jag inte riktigt beredd på. Du tänker väl inte sluta blogga för att du inte längre är hemmapappa?
Du har väl inte mindre att säga nu?
Ja, tiden kanske inte räcker till, men det är en annan sak.

Om du försvinner så får jag väl tacka för det tid som varit. Jag måste säga att du varit en frisk fläkt, men framförallt ett varmt fadershjärta att vända sig till när det känns tröstlöst i världen. Då har det varit bra att tänka på Baloofamiljen som har en så bra pappa.

Lycka till med allting nu, med familj, arbete och semester.
Lev och njut.

6:28 fm  
Blogger Ulrika said...

Hej Farsan Baloo,

Jag har helt nyligen hittat din blog och tycker det är lite trist att du tänker sluta skriva. Du skriver ju så bra :o)

Jag har klickat runt lite i dina gamla inlägg och fastnade så jag nog försummade mina kära barn ett tag där, så de kom i säng lite senare än vanligt. Men, de är givetvis inte ledsna för det (de tycker fortfarande att man egentligen inte borde gå och lägga sig när det är ljust ute...) och jag menar inte heller att det är ditt fel, det beror helt på min dåliga självkontroll :o)

Vart ville jag då komma med detta babbel? Jo, du gör givetvis som du vill, men jag tror att många kommer att sakna dina funderingar om du slutar. Du slutar ju inte att vara pappa bara för att du inte är pappaledig, och funderingar kommer det nya hela tiden, det kan jag lova :o)

För säkerhets skull önskar jag dig o din björnfamilj lycka till i fortsättningen, om du nu bestämmer dig för att inte komma tillbaks.

/Ulrika

11:56 fm  
Blogger dixi said...

you will bee back ;), på
återseende *vinkar*

7:45 fm  
Anonymous Anonym said...

Hmmm...betyder slut på föräldraledigheten slut på bloggande?
Vi får väl se, jag är inte riktigt där än.

Hade hoppats på välformulerade och bitska analyser och funderingar på skolverkligheten. Majjen Baloo...
Snälla!

11:01 fm  
Blogger Batbut said...

Men herreminje, inte busan får Du sluta! No way, jag kommer att jaga Dig *S*

11:07 fm  
Blogger Lime said...

WORD!!! Fler pappor i hemmet!! Om bloggarna kan få en pappa till att vara hemma länge så har de ett syfte.

Om du slutar skriva så bildar jag ett gäng med batbut och kommer och terroriserar dig tills du börjar blogga igen... om terrorn vi utsätter dig för kanske?? ;-)

11:33 fm  
Blogger Farsan_Baloo said...

Lime och Batbut: Ni är hjärtligt välkomna. Vad sägs om hemgjord blåbärssaft och ostkaka?

11:36 em  
Blogger Batbut said...

Hemmagjord blåbärssaft låter kanon, men jag tillhör den utrotningshotade arten av "ostkakehatare". Kanske en liten kanelbulle månne?

12:08 fm  
Blogger Nathalie Sundesten Landin said...

Håller med alla tidigare - sluta inte blogga. (använd lite av din förtroendetid till detta :-))

/Nathalie

1:22 fm  
Blogger josephzohn said...

En blå och gul och immig och klar midsommar på dig ..

och med en förhoppning om att du återuppstår i en mer bandyvänlig blogg :-)

12:52 fm  

Skicka en kommentar

<< Home