Google

måndag, maj 29, 2006

Som pappa får man inte mycket gratis i förhållandet till sitt/sina barn. Det jämställda föräldraförhållandet är bara några frånvarande dagar ifrån att raseras och åter hamna tillbaka i gamla amningsfotspår. Det är faktiskt befogat att fråga sig om det verkligen är menat att farsor ska ha samma kontakt med de små som morsor. Om det kanske ändå är så att det mest "naturliga" är att man som pappa ägnar sig åt mer traditionellt manliga sysslor och låter lillens mamma trösta när det känns tungt.

Jag har tidigare varit inne och harvat i de här funderingarna på bloggen. Och kommit till slutsaten att det faktiskt ligger i allas intresse att försöka radera ut manliga och kvinnliga egenskaper och förhållningssätt i familjelivet. Att det egentligen handlar om skapade roller. Att det där naturliga bara är bullshit!

Men, ibland måste även den mest jämställde pappan vara pragmatisk, och inte enbart ideologisk. Nyopererade ett och ett halvåringar gillar att tröstas av pappa, men den där farsan kommer inte upp i tiondelen av mammans lugnande förmåga. Och när den lille ställs inför valet mellan mamma och pappa, då är man chanslös.

Det är svårt att inte ta åt sig av avståndstagandet. Det är svårt att inte bli uppriktigt ledsen när man får en näve i ansiktet när man försöker hålla om sin lille samtidigt som mamman är i rummet. Och sedan se honom skinande glad pinna iväg till f.d. mjölkylen. Det är då man förstår hur lätt det måste vara att ge vika. Att tänka att det nog är så här det ska vara. Att plocka ut golfklubborna ur förådet och dra. Skrika något om att jag fixar ljuddämparen på bilen om hon tar hand om ungen.

Så vill jag dock inte ha det. Inte endast för att jag knappt vet var den där ljuddämparen sitter. Utan för att jag tror på värdet av att ha en mamma som inte bara står vid spisen och bakar bullar. Som inte alltid är den som tröstar. Som inte alltid hämtar på dagis. Som inte jobbar halvtid för att orka med att ta hand om hemmet. Men en pappa som lika väl kan göra de här sakerna.

Veckans erfarenheter har dock visat på att det finns undantag. Och att nyopererade småpojkar tillhör dem. Än så länge är det mamma som representerar trygghet. Än så länge gör jag ibland bäst i att kliva undan.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Grillar samma frågor som du. Dock sitter jag kanske i en annan båt. Har redan sedan Gabbe var nyfödd burit och tröstat lika mycket som mamman . Idag är jag ett lika gott alternativ som mamman. Det är en märkligt egoistisk känsla som infinner sig vid dessa situationer. Han slår sig och gallskriker efter pappa. Lite stolthet och glädjekänsla.
Det går att bryta den bärriären lite i alla fall. Sedan finns den berömda "osynliga navelsträngen". Den som gör att vi ( pappor ) aldrig kan bli den ständiga nr 1.
Kämpar varje dag för att sudda ut det som gemene man kallar kvinnligt och manligt. Förekommer inte i vårt hem. Jag är för övrigt den som oftast lagar maten hemma, byter lika många blöjjor och vaggar och tröstar.
Skam den som ger sig!
// P

4:57 fm  
Blogger Farsan_Baloo said...

Det är nog samma båt vi sitter i. Eller nästan i alla fall. Jag trodde att jag blivit lika mycket värd för den lille, men när han vaknade upp med svullet ansikte, stygn i hela läppen och morfin i kroppen. Då visade det sig att mamma nog ändå var nummer ett.

En vecka efteråt känner jag dock att jag återerövrat det förlorade territoriet :)

Att jag lagar maten hemma har inget med brytande av könsroller att göra. Det beror mer på att jag vill äta annat än pasta och billys!

5:05 fm  
Blogger Batbut said...

Jag tror det har mkt med ålder att göra, för här växlar Trollen glatt mellan mamma & pappa. Dock var det helt annorlunda i tidiga år - ett tag var det enbart mamma och sedan ratades pappa. Då var det enbart pappa, och då fick jag stå på undantag. Jag tror det är en process i barnens utveckling och om man pallar med den så blir det så småningom balans

2:28 fm  
Anonymous Anonym said...

Värst vad man snöat inne på kvinnligt och manligt...
Handlar det inte om att bara vara sig själv och göra det man är bra på ?
Vi kämpar aldrig med dessa frågor ändå är vår tillvaro mycket jämnställd.
Jag tycker det är mer intressant att plocka fram det genuint manliga/kvinnliga.

5:23 fm  
Anonymous Anonym said...

Baloo, Du har en skön stil... att skriva och uttrycka dig på.

Har inte följt din blogg förrän nu och kommer troligtvis att fortsätta med det.

För övrigt så har vi vår egen rollfördelningen klar här hemma. Den ena parten står för en varm kopp the uppkrupen i soffhörnet med en god bok medan den andre parten kräver action och händelser. Sedan får ni lista ut vem som står för tryggheten hos vårt barn och vem som står för upptäckarglädjen... (för att inte hamna i kvinnligt/manligt diskussionerna ovan...)

3:01 em  
Blogger dixi said...

en eloge till dig :)

10:18 fm  
Blogger Bloggblad said...

Visst får de olika förhållanden till de olika föräldrarna. Jag minns knappt hur det var med mina små, men med lillstintan är det rangordning efter vem som finns där i stunden när det ska tröstas.
Mamma
Pappa - nr1 om inte M är där.
Mormor/farmor
Morfar/farfar

Jag duger inte alls om M/P finns där - men duger jättebra annars.

Spelar ingen roll om du får stå tillbaka ena gången - huvudsaken är att du finns där, nästa gång. Och nästa.
Jag tycker dagens pappor (alltså de som inte sticker direkt, vilket fortfarande förekommer) tar ett så självklart ansvar. Heja!

1:38 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tror faktiskt att det handlar om inflytande, ett litet barn har ju inte så särskilt mycket att säga till om, så att välja förälder till tröst, tandborstning och liknande är, tror jag, ett sätt att få bestämma lite.
Min treåring har haft en mycket lång mammaperiod och jag känner igen din känsla. Men jag försökte möta det som jag sa förut, med humor, men också genom visa och tala om att jag tycker att det skulle vara mysigt om han till exempel satt i mitt knä eller ville låta mig trösta. Jag tror också att det handlade om en sorts test av min kärlek. Hur långt kan jag gå innan gubben går? Men du går inte och där lägger du grunden till hans förtroende för dig.
Sedan vill jag bara säga att du representerar också trygghet fast det inte alltid verkar så. Det kommer du märka om din kvinna reser bort några dagar. Gå inte undan! Se det som att den lilla får sitt mått av inflytande på familjen och testa farsan Baloos kärlek.

12:12 em  
Anonymous Anonym said...

Jag gjorde tyvärr något fel, men den som skrev ovanstående heter Nils och återfinns på http://pappafunderar.blogspot.com/

12:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home