Google

torsdag, maj 11, 2006

Jag antar att man inte bör dra några slutsatser om det amerikanska folket baserat på ett avsnitt Doktot Phil. Det skiter jag dock i och gör det ändå. Bloggar är till för att användas i generaliserande syfte. Såg i alla fall programmet för första gången idag. Jag har hört att han är stor "over there", och kanske även över här! Stämmer det är läget i världshegemonen allvarligare än vad jag först befarat.

Programmets tema var homosexualitet. Eller snarare huruvida det är möjligt att göra hetros av homos med Guds hjälp eller inte. Ja, ni läste rätt. Rörelsen heter Exodus och består bland annat av 150 präster i USA. Syfte? Att få folk att sluta gaya. För att det är en synd. För att vara goda kristna. Säkert också för att de tycker det är äckligt och konstigt.

Hjärnskrynklarn hade ett antal gäster. Den ena mer rubbad än den andre. Näst värst var två herrar. Båda kristna. Den ene präst, f.d. homosexuell. Den andre troende, "praktiserande" homosexuell. Prällen föreläste om hur Gud kan göra hetros av alla. Att även den mest förstörde kan helas. Bara man gör precis som prästexperterna säger. Den andre berättade med inlevelse om hur han minsann försökt blivit av med sin läggning, som han haft så länge han kan minnas. Men hur han till sin stora förtvivlan inte lyckats. Trots alla böner.

Värst var dock föräldrarna till den 4 årige pojke som var helt förtvivlade över grabbens utveckling. Han lekte bara med "tjejleksaker" och frågade ofta sin mamma varför han blivit en han, och inte en hon, som henne. De var livrädda för att killen, fyraåringen, antingen redan var homosexuell eller inom kort skulle bli det. Bedjande frågade de den allvetande doktorn om det var möjligt att göra något åt saken. Phil kom som tur var med glädjande nyheter. Om hans flickighet inte gått över efter ett halvår skulle han personligen se till att de bästa barnpsykologerna i delstaten blev satta på fallet. Jubel utbröt i publiken. Jag kastade upp och lovade mig själv att aldrig mer slinta på fjärrisen och hamna på tv4 plus. Såvida den inte vankas spansk ligafotboll.

Under hela programmets gång ställdes aldrig den mest naturliga frågan. Varför skall man försöka ändra någons sexualitet? Det kan knappast varit en slump. Sådant pratar man bara inte om. I alla fall inte hos Machomannen Phil.

Min lille son satt bredvid mig och lekte med sin tandborste. Kul leksak (är den maskulin eller feminin?). Varför skulle jag vilja ändra på honom, oavsett vem han blir. Skulle jag komma att tycka mindre om honom om det skulle visa sig vara så att han tänder på grabbar? Tjejer med snopp? Grabbar med snippa? Eller en sliten tresitssoffa i skinn från Ikea? Självklart inte.

Jag har lovat mig själv att inte bli för uppenbart politisk här, men få saker gör mig så äcklad som den amerikanska, kristna, högern och deras sätt att se ner på människor som inte lever upp till de egna normerna. Vi är snabba att döma främmande religioner när de avviker för mycket från vår egen syn på jämlikhet och familjevärderingar. Det finns dock minst lika mycket ruttet i de egna, kristna, leden. Med den stora skillnaden att våra fundamentalister styr världen!

Jag får väl avsluta med att be om ursäkt för eventuella ideologiska övertramp. Naturligtvis gör kyrkan mycket bra också. Detta är ju knappast den svenska kyrkans hållning. Snarare kan vi glädjas åt en mycket positiv utveckling i riktning mot öppenhet och tolerans i svenska kyrkans syn på homosexuella. Bra!

Lovar att snart återkomma med mer traditionellt Balooskt bloggande.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bra att någon bloggare tar upp homosexualitet och föräldrarskap. Jag hade själv en ganska jobbig uppväxt och vågade inte "komma ut" föränn alldeles för sent. Föräldrarna har fortfarande inte accepterat det.

10:57 em  
Blogger Ina said...

Eh... är det så illa hos Dr Phil?! Det hade jag inte fattat. Återigen hittade jag en anledning att inte lägga pengar på fler kanaler i tv-utbudet! Göra om homos till hetros... det är ju så dumt och kränkande att klockorna stannar!

Jag tycker inte att du gör några ideologiska övertramt utan snarare att inlägg som dessa är mycket intressanta. Det visar ju i förlängningen vilka värderingar sonen får med sig, om det nu ska handla om att vara pappa.

11:37 em  
Blogger aequinoxia said...

Exodus finns i Sverige med. Medvandrarna heter organisationen. De uttrycker sig inte likadant som den amerikanska versionen, men illa nog.

Och vad gäller amerikaner... Säga vad man vill om Dear Abby i allmänhet och det här svaret i synnerhet, men hon har sina poänger. :-) Kolla sista frågan på sidan.

12:39 fm  
Blogger Farsan_Baloo said...

Talande citat från Doktorns egen hemsida...

Dr. Phil tells Robby that she has a job to do: "Direct your son in an unconfusing way. Don't buy him Barbie dolls or girl's clothes. You don't want to do things that seem to support the confusion at this stage of the game ... Take the girl things away, and buy him boy toys."

12:54 fm  
Anonymous Anonym said...

Ska härmed bojkotta Dr Phill´s skitprogram i fortsättningen. Har iof aldrig tillhört mina favoritprogram. Sett kanske 3 avsnitt allt som allt men nu får det faan i mig vara nog!!

Hur resonerar folk egentligen?

3:53 fm  
Blogger Batbut said...

Seriöst? Ibland är amerikaner totalt väck rent ut sagt. Stackars lille 4 årige pojke. Ibland har jag sett en del Dr Phil, och tyckt att han haft lite kloka idéer men nu jävlars ska han bojkottas!

11:47 fm  
Blogger Thérèse said...

Jag har aldrig sett dr Phil så jag kanske inte borde kommentera. När jag pluggade och jobbade extra i hemtjänsten på kvällar och helger var han pensionärernas favorit. Nästan alla gamlingar vi besökte på kvällstid satt och tittade på honom och var överförtjusta. Dom glimtar jag sett tycker jag verkar som värsta amerikanska skräp talk-showen. Personligen har jag svårt för alla som där Oprah , Riki Lake och allt vad dom heter.
Det här med att bota homosexuella låter rikigt sjukt extremt höger kyrkligt.
Mina utländska kompisar har blivit väldigt imponerade av svenska kyrkans inställning till homosexualitet. att ärkebiskopen visade Ece Homo utställningen i domkyrkan , skrivit debattartiklar om nyfattigdom i Sverige mm. K.G Hammar påminner lite om latinamerikanska befrielseteologer.

5:17 em  
Anonymous Anonym said...

Förlåt mig för att vara lite ful i munnen men FY FAAN vad jag blir förbannad. Jävla trångsynta, inskränkta människor.

Det som stör mig i amerikanska talk shows är att de hela tiden tar in Gud. Allt i livet är "love, God and family". Halleluja. Kristna får vara krista, men i den amerikanska skolan får de inte lära sig om något annat, utan de får lära sig att Gud finns, that's it liksom. Suck.

10:12 fm  
Anonymous Anonym said...

Jaa ni, det har landet (USA) som en annan har rakat flytta till ar verkligen inte klokt i mangt om mycket. pa lordagar star extremhogern med plakat utanfor abortklinikerna och skriker. De stackars tonarstjejer som vagar sig dit far utsta mycket spott och spe pa vag till ett obehagligt ingrepp. Dessa hogerheliga idioter tycker det ar battre att adoptera bort sitt barn an att gora en abort. Vid sidan om motorvagen finns stora reklampelare. Forsta gangen jag sag "pro-life" rorelsens budskap holl jag pa att aka av vagen. Det visades en bild pa ett langt ganget foster och texten lod: "kill her today-abortion, kill her tomorrow-murder."

Homosexualitet debatteras inte lika oppet men nar det gor det sa ser man dessa extremidioters blanka ogon och man inser att det gar inte att debattera emot. Det ar lika bra att ga darifran, de hor inte. Lyssnar definitivt inte och har aldrig ens funderat over att forsoka ha en oppen dialog. Den enda ljusning jag ser ar att de flesta av dessa skenheliga tokar ar en bra bit over 60 och forhoppningsvis inte har sa manga ar kvar att forpesta tillvaron for andra.

12:42 em  

Skicka en kommentar

<< Home