Google

torsdag, maj 04, 2006

Bor du i lägenhet och är sur för det? Längtar du efter din egen täppa men har inte råd? Vankar du runt i hyreslägenheten och svär över värdens hutlösa hyressättningar? Sluta i så fall att läsa, för detta inlägg är en hyllning till villaidyllen. En lovsång för den lilla plätten gräs på baksidan. För avsaknaden av trapphus. För kvällstystnaden. För spontangrill med grannar. För luft som går att andas och bilar som håller sig borta. För småttingar i varannat hus och för golfbanan in på knuten.

När första värmen kommer vaknar husägaren till. Deta ska röjas i trädgården, men det skiter vi i. Det ska betsas utemöbler och veranda, men det skiter vi i. Det ska planteras ettåriga växter, det skiter vi i och kör bara med övervintrare. Det ska vattnas, men det skiter vi i och väntar på regn. Det ska städas i förådet, men det... ja just det. Skiter vi i!

Det finns dock något vi inte skiter i. Att leka i shorts. Göra kullerbyttor (nåja) och spela fotboll. Ramla utan gråt och kasta golfbollar. Leka tafatt och dricka saft. Allt på den lilla gräsplätten på baksidan. Om den här lilla mjuka ytan hade varit den enda skillnaden mot lägenhet i stan hade det varit nog för att motivera villaskatt, uppvärmningskostnad och dyrare resor till jobbet. Gräsmattan är lille, och store, Baloos bästa vän. Det kittlar skojigt under tårna att gå barfota där och den är full av kul djur att titta på... och äta.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

För första gången i mitt vuxna (?) liv blev jag sugen på att bo i villa så småningom.

10:56 em  
Blogger Thérèse said...

Jag vill också bo i villa. Det är väl ett mål i framtiden. Kanske efter dom är två åren i Madrid, får se ,får se

3:47 fm  
Blogger aequinoxia said...

Skiter i? Jag håller på att bli helt knäckt på alla grannar som klipper gräs och hugger träd och skurar utemöbler och räfsar löv och planterar blommor och tomater och jag vet inte allt...

7:08 fm  
Anonymous Anonym said...

Trädgårdsmilis finns i alla villaområden. Där jag en gång bodde var den riktigt militant och gav sig på andras tomter när de inte tyckte grässtråhöjden motsvarade deras standard... Men folket reste sig och vann! Milisen flyttade

1:45 fm  
Blogger Bloggblad said...

en liten tant: Det kanske var mina grannar du hade? De brukar påpeka vissa saker för mig...

farsan: Mossmatta! smaka på det ordet! Mjukt som bara den. Håller kvar regnvattnet länge...

4:36 fm  
Blogger Nathalie Sundesten Landin said...

Jag tycker att det är lite underligt med alla dessa människor som vattnar sina gräsmattor. För det första är det ju vansinnigt slöseri med vatten (eftersom många använder det kommunala och inte sparat regnvatten), dessutom har väl liksom naturen sin gång... Rabatter kan jag begripa, om man planerat fina blommor, kryddor, mm. Själv bor jag i hyresrätt på åttonde våningen och fullkomligt ääääälskar det!
/Nathalie

1:16 fm  

Skicka en kommentar

<< Home