Google

onsdag, april 26, 2006

Att bli förälder är speciellt, men att vara det blir faktiskt snabbt vardag. Ibland kan det gå hela dagar utan att man stannar upp och reflekterar över vilken underbar sak den där lille är. Man gör allt det där vanliga. Äter samma typ av mat. Leker med samma typ av leksaker. Går samma runda med vagnen. Besöker samma affärer vid centrum. Den ena dagen är den andra lik och man glömmer bort att njuta. Det är absolut inte så att man inte hinner. Det blir bara inte av. Troligen är just detta det man mest kommer att ångra när barnomsorgen tar över stafettpinnen. Att man inte utnyttjade tiden bättre. Att dagarna bara gick.

Ibland är det dock som att allt annat bara stannar till. Man får en mystisk form av tunnelseende och allt som existerar är den lille och en själv. De dagar detta sker är bra dagar. Oavsett hur den övriga tiden tillsammans varit. Idag var en sådan dag. En bra dag. Den bästa dagen.

Det var precis när lille Baloo hade ställt sig på plattformen vid rutschkanans topp. Han tittade på mig och log. Vågade inte riktigt ge sig ut i det okända och lite farliga. Skrattade nästan blygt och sträckte sedan ut en hand. Jag tog den och det var vad som behövdes för att han skulle våga sätta sig och börja glida nedåt. Det hela var över på någon sekund, men det kändes som en evighet. En evighet jag kan leva på länge. En evighet där min lilla son bad om min hjälp för att övervinna något han inte riktigt vågade själv. Litade på mig och tog mod. Jag hoppas att det blir fler sådana evigheter...

5 Comments:

Blogger Ina said...

Jag ska tänka på det här inlägget när jag äntligen får krama om dottern natten mot lördag. För tillfället är hon hos mormor och morfar och mår prima - det är jag som saknar och längtar... Det är ju så, man behöver samla på dessa ögonblick och inte bara låta dag läggas till dag!

1:40 em  
Blogger Alex said...

Vore detta ögonblick lika fint om det var din vardag? Vore allt underbart, allt oändligt så fint om det vore så varje dag? Å nej. Snarare tvärtom.

5:16 em  
Anonymous Anonym said...

Håller med om det du skriver. Ibland när de ligger på golvet och vägrar röra sig och bara skriker rätt ut över någon småsak och man ska med en buss om fem minuter känns det inte som om man vill ha mer av den varan. Ändå känner jag smått panik ibland när jag tittar på min dotter och ser hur stor hon blivit. Utan att jag egentligen lagt märke till det. "Vart tog den söta lilla flickan vägen?" som Just D sjöng.... :) Som tur är det några år kvar till tonåren.

12:26 fm  
Anonymous Anonym said...

Ojojoj...blir nästan lite rädd. Har precis reflekterat över samma ämne i min blogg innan jag läste din!
Soulmate?!

Strange!

tackar än en gång för din underbara blogg!

6:08 fm  
Blogger Gustaf said...

Tja!
Äntligen kommer jag kunna fatta vad ni andra snackar om! Fick en liten L. för en vecka sedan (hon fyller sju dagar i kväll kvart över tio, shit vad tiden rusar!).

Idag ska hon (kanske) få se sitt livs första majbrasa. Annars håller vi mest på med att försöka få rätsida på vad som är dag och vad som är natt, i den bemärkelsen att på dagen äter man och är vaken, på natten sover man. det är lite tvärtom just nu;)

12:09 fm  

Skicka en kommentar

<< Home