Google

måndag, april 24, 2006

Alla behöver miljöombyte. Även föräldrar. Även barn. Komma bort från vardagen till något annat. Bli bortskämd av någon som bryr sig. I föräldrarnas fall betald hotellpersonal. I ungens fall obetald farmor och farfar. I föräldrarnas fall trerätters kockmat nio dagar i sträck och sovmorgon. I den lilles fall pannkakor för ofta och pigg farmor i ottan. Alla vinner på en time out. Det måste få vara tillåtet även för föräldrar att vilja bort. Bort från blöjbyten, gråt, ad-droppar och öppna förskolan. Bort från uppvaknande klockan sex, okryddad mat, snor och disk.

Under frånvaron kommer man nämligen på sig själv med att längta efter de här sakerna. Att sakna det man alldeles nyss längtade bort från. Att inget annat egentligen betyder något. Att den lille är nummer ett på prioriteringslistan och att det är hos honom man ska vara. Så ofta det bara går.

Det är dock en insikt som inte kommer automatiskt. För att fatta att man trivs bäst när man inte är ifrån honom måste man nämligen vara just det, ifrån honom. Men nu får det allt dröja ett tag till nästa gång. Och då hoppas jag nästan att han ska ha saknat oss lite. Inte ett böl på 10 dagar hos farmor känns nästan som en kniv i ryggen på oss stackars längtande föräldrar...

3 Comments:

Blogger dixi said...

ja det är trist att komma underfull med att man inte ens är oumbärlig för sina barn *S*

1:34 em  
Blogger Vi på Kantarellen said...

Ibland längtar jag efter mina drygt tjugofemåringar. Jag längtar efter att de ska komma hem och sprida all världens mög över hela lägenheten.

Sen efter en vecka eller så är det himmelskt skönt när de åker hem till sig.

Får man egentligen säga så? :-)

2:06 em  
Blogger Thérèse said...

Jag skulle också vilja kunna ta time-out ibland. Men gärna då med maken. Tyvärr är både hans och mina föräldrar helt ointresserade av att vara barnvakt. Dom är väl föga intresserade av att vara mor och far föräldrar utan ska nu passa på att roa sig när dom inte längre har hemmavarande barn. Så vi får ta time-out var och en på sitt håll fram tills barnen blir gamla nog att klara sig själva. Trist , trist. Har ofta önskat mig en barvakt iallfall för en kväll så jag och mannen kan gå på bio , restaurang eller göra nåt annat på egen hand. Men vi får kika på video och äta hemma när dom har somnat istället

5:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home