Google

tisdag, maj 09, 2006

Vad i hela fridens namn är det man ser i spegeln egentligen? En korpulent gammal gubbe. Eller i alla fall ingen ung sådan. Man undrar ju var det här ska ta vägen. Knappast åt något vackrare håll i alla fall. Hur som helst kan man slå sig i backen på att det kommer att gå i grått. Likt en aggressiv tumör har den gråa fläcken flyttat fram sina positioner. Först omärkbart. Lurpassandes. Millimeter för millimeter i smyg. Sedan eskalerande och nu med stormsteg. Inom kort är mitt råttfärgade rufs ett minne blott. Aldrig trodde jag väl att jag skulle sakna det svintot.

Att se äldre ut än vad man är, är inte längre tufft. Och har inte varit så på länge. För 30 åringar finns inget systembolag man får handla på om man bara såg ut som 35. Mig veterligt kommer vi in på krogen överallt. Eller, det har i vilket fall inte med åldern att göra. Man blir inte tuffare i jämnåriga tjejers ögon för att man hävdar sig vara ett gäng år äldre. Det finns inga fördelar att vinna på för tidigt åldrande. Bara grått hår och mer mage.

Är det kanske rent av läge för en toning? Eller är sådant hjälpmedel endast avsett för damer och hippare män? Män som inte plockar svamp eller virkar mössor? Annat folk än plyschpappor? Eller ska man rent utav vara tacksam över att krullet inte trillar av. Även fast det finns tydliga bevis på att hårfästet börjat vandra uppåt. Det är för övrigt det enda på kroppen som inte påverkats av tyngdlagen. Allt annat hänger mer och mer.

Men Baloo. Vad har det här med föräldraledigheten din att göra? Den som hela det här projektet skulle handla om? Undra på att folk vänder sig mot annat håll för underhållning.

Jo, det är kanske lite långsökt. Men det ligger till på följande vis. I planerna för det framtida pappaskapet finns inte utrymme för ytterligare förfall. Jag vill inte bli farsan som ständigt ligger på jäsning framför teven med buken i vädret. Med ett hjärta som förbjuder längre strapatser än till kiosken och tillbaka och knän som inte tillåter mer än 15 minuter vertikalläge innan de ger upp.

Jag vill vara med och göra saker. Gå planlöst in i skogen för att till slut äntligen hitta fram till den där mytomspunna tjärnen som kryllar av abborre. Slå ett frivarv över stängslet och precis hinna in före bränning. I alla fall enligt egen uppfattning. Jag var ju i luften domarn... Spela tennis med lille Baloo och bli obeskrivligt stolt när han för första gången klår sin farsa. Men hålla tyst om det. Grymta om en boll som nog ändå var ute, och att det minsann hade slutat på annat sätt om vi spelat bästa av fem set.

För att allt detta ska bli verklighet krävs dock rättning i ledet! Att det blir ordning på motionerandet. Att äntligen sluta växa i färdriktningen. Att höja tyngdpunkten något. Helt enkelt att trimma den här kroppen till något som orkar hålla igång 15 år till. Och det lär inte ske utan ansträngning.

Passar på att utmana andra föräldrar i samma situation som jag. Som levt det goda livet lite för länge. Som tagit bilen för ofta och valt sallad för sällan. En betydligt jobbigare utmaning än vad ni är vana med. Men kanske den första nyttiga. Klurar någon ut nått kul att ha som gemensamt mål ställer jag osett upp. Oavsett vad det är. Nu ska det fasen bli ordning på torpet!

10 Comments:

Blogger crrly said...

Färga eller tona håret om du vill, men annars har ju män den enorma fördelen att ofta bara bli vackrare med åren, särskilt med grått hår....

2:12 em  
Blogger Batbut said...

Kommer Du på knepet så kan Du väl tipsa mig för Trollfar skulle behöva lite rörelse i sitt liv....

2:13 em  
Anonymous Anonym said...

Jag nådde botten förra året vid påsk. Fick inte på mig kostymen som jag hade fått av min fru för några år sedan. Sa att nu jävlar får det vara nog. Ändrade på kosten och började motionera mera. Promenader övervägande. Och till dags dato har jag tappat 15 pannor.
Lite drygt ett år tog det. Skulle behöva tappa ca 5 kg till för att verkligen nå trivselvikten men jag har aldrig haft bråttom. Inte hetsat eller fått ångest. Bara i lugn och ro ändrat på lite detaljer i vardagen och spetsat med lite motion.

Ska fundera på en utmaning.

2:43 em  
Blogger dixi said...

en vikt miskningsblogg, verkar vara på sin plats ;)

3:46 em  
Blogger Farsan_Baloo said...

And: Viktminskningsblogg, det är faktiskt ingen dum idé.

PO: Läget har faktiskt varit ännu värre än nu. För några år sedan. Då gjorde jag också en långsiktig satsning som blev lyckosam. Nu känner jag dock att det börjar gå åt skogen igen. Kanske inte akut, men jag jämför med fornstora idrottsdagar. Hitta på något saftigt jobbigt så kör vi! Som utmaning alltså

Curly: Bra. Då silpper jag. Men det kan allt gälla kvinnor också.

Batbut:Återkommer i ärendet

10:51 em  
Anonymous Anonym said...

Om du väntar ett tag tills den lille blivit lite större tror jag att du kommer märka att du får röra på dig lite mer. Fotboll, skogspromenader, upptäcktsfärder... Jaga dem runt gårdarna när de inte vill komma in och äta o.s.v.

11:54 em  
Blogger Bloggblad said...

Men vaddå? För karlar är det väl ingen match? Ni får ju bara mer pondus... värre är det för kvinnor. Hur många kvinnliga, gråhårigar, feta och rufsiga programledare på 45+ har du sett i teve? Mot hur många manliga?
(Nej, jag vill inte bli programledare) Karlar har det faktiskt enklare. Vem snackar om manliga celluliter? Dubbelhakor? Hamsterpåsar? Flint är ju bara sexigt. Och grå tinningars charm... vem ser nån charm i mina hamsterpåsar? (Mer än barnbarnet?)

7:33 fm  
Blogger Lime said...

Jag är klart på! Har visserligen "bara" 4 kg ner till min trivselvikt på 79 men det ska gå. Under 80 har jag inte varit på 12 år nu.

12:57 em  
Anonymous Anonym said...

Varför lägga så mycket energi på hur man ser ut? Det finns annat som är så mycket viktigare..

12:40 fm  
Blogger Farsan_Baloo said...

Martina: Det handlar ju mer om hur man mår, än hur man ser ut.

1:15 fm  

Skicka en kommentar

<< Home