Google

måndag, maj 15, 2006

Dagisplats (förlåt, förskoleplats) är sökt, inkomna handlingar behandlade, och dra på trissor... plats erbjuden. Redan tre månader innan inskolningsdags. Undrar hur mycket som kan förklaras av effektiv kommunal förvaltning, och hur mycket som beror på mitt tjatande. Kanske en kombination.

Hur som helst bär det av till avdelningen för en liten förhandstitt i eftermiddag. Som ansvarstagande förälder måste man ju kolla läget innan det tackas ja. Men vad ska man egentligen kolla efter? Uppenbarligen har många otroligt bestämda åsikter om hur det ska vara på dagis. Råden haglar från traktens parenteser om vilket dagis som är bäst, och vilket man verkligen inte bör sätta sina ungar i. Det mystiska är att det inte går att se något mönster i den bild som ges. Det som upplevts som pest och pina för en, är himmelriket för en annan.

Personligen tror jag inte att det spelar så stor roll. Ungar kommer och går på ett dagis, så det går inte att spana efter bråkstakar. De kan vara borta efter sommaren, eller tillkomna. Visst hade det varit käckt med några grabbar i personalen, men ger man sig inte föränn ungen har en plats på sådant dagis... ja då får jag nog se till att själv söka anställning där! Personalen bör ju vara trevlig och käck, men det tror jag alla är under den där halvtimmen jag är på plats. Och inte ens Bodström ger väl mig tillåtelse att bugga stället?

Hur det än blir, blir det nog bra. Jag gillar dagis. Jag gillar att grabben får träffa lite fler ungar än de jag tvingar ihop med honom med. Jag gillar att vi föräldrar (speciellt morsan) kan komma igång med jobbet igen. På riktigt. Jag gillar att han kommer att tvingas sluta med burkmat när mamma och pappa inte orkar. Jag gillar att få titta i killens fack när man hämtar och jag gillar att jag snart kommer få skäll för att han inte har extra uppsättning sockiplast i skåpet.

Jag gillar dock inte att jag snart inte längre kan kontrollera hans hockeysympatier. Det finns en uppenbar risk för att de andra ungarna kan ha dåligt inflytande, Frölundainflytande.

10 Comments:

Blogger Runt 40 said...

Grattis till platsen!
Vi sökte plats till april 2005 och för ett par veckor sedan fick vi ett rart brev som hälsade dottern välkommen i augusti 2006!
Tack, men vi har ordnat barnomsorg på annat vis!

11:21 em  
Anonymous Anonym said...

Upplevde ungefär samma känsla. Och slutändan är vi förbannat nöjda med vår dagisplats och personalen.
Finns alltid smågrejjer som man hade önskat vore lite bättre men även dagispersonal har bara 2 fötter och 2 händer.
Angående lille Baloo så kanske det bor en liten Leksing i honom ändå?

;)

// P

3:52 fm  
Blogger Farsan_Baloo said...

PO: Baloos lg i gärdsgårdsserien är Bofors. Och hör sen :)

4:35 fm  
Anonymous Anonym said...

Som arbetande på förskolan kan jag inte annat än att hålla med om att föräldrar tycks uppskatta/vara missnöjda med för oss helt olika saker. Det är omöjligt för oss att tillfredsställa ALLA föräldrar och barn, men i ärlighetens namn så är det viktigast att övervägande delen av BARNEN trivs och lever upp hos oss. Att möta föräldrarna med deras önskemål/krav är en av de stora svårighterna med mitt arbete, men även den bästa utmaningen, eftersom det håller en igång :)

5:48 fm  
Anonymous Anonym said...

Hu... känner igen mig i rädslan för dåligt inflytande när det gäller hockey sympatier.
Sonen fick en AIK tröja när han var liten... gömde den djup inne i garderoben *ler*

6:00 fm  
Blogger otto said...

vafan baloo, det är bara att börja dagen med bandade matcher samt avsluta den på samma sätt.

Från dag 1) på dagis klär du ungen i lilagult^d^D^D^D erm grönt vitt guld och sen löser det sig själv.

Han kanske inte får några kompisar men han lär ju hålla på rätt lag om han får fajtas för det från början.

6:01 fm  
Blogger otto said...

oops: Om inte din garderob extraknäcker som soptunna tycker jag du hanterade problemet helt fel! Sån släpphänthet kan straffa sig i längden.

6:02 fm  
Anonymous Anonym said...

Gillade också dagis, av samma anledningar som du radade upp, Baloo, men mest tack vare den suveräna personal som gav mina barn en bra start på skolans långa väg.

Jo, just ja: Mina barn gillade också dagis.

10:19 fm  
Blogger Nathalie Sundesten Landin said...

Ja, vad ska man egentligen titta på... Inte lokaler kan jag berätta. Mina barn har gått på en förskola med risiga och trånga lokaler - men med fantastisk personal. Och visst visar de upp sitt bästa när man kommer dit på besök. Men många frågor om hur dagarna ser ut - hur de planerar sin verksamhet är ju ett sätt att kolla om de har koll på läget :-) Hoppas besöket var tillfredsställande!

12:57 fm  
Anonymous Anonym said...

Mitt bästa tips är att kolla om personalen verkar ha kul ihop! Dagis, eller skolor med för den delen, är ofta bra när personalen trivs. Jag gillar att ungarna har vuxna omkring sig som skrattar och mår bra.

6:13 fm  

Skicka en kommentar

<< Home