Google

söndag, maj 21, 2006

Jag har varit inne på det tidigare, att det finns en speciell gemenskap mellan föräldrar. Man säger tjena till varandra när vagnarna möts på den trånga grusvägen. Man skrattar lite åt den andres unge när han eller hon tokar sig på Ica. Man lider extra mycket med okända föräldrar på teve vilkas små älsklingar har råkat ut för bekymmer. O.s.v.

På barnavdelningen på sjukhuset är den här gemenskapen än mer uppenbar. Jag vet inte vad det beror på. Om det är anspänning man själv känner inför vad som komma skall, eller vad som redan kommit. En nervositet som man försöker förtränga genom att söka kontakt med andra. Eller om det kanske beror på att man vet vad andra föräldrar går igenom, och att man vill trösta eller stötta. Eller om det helt enkelt handlar om att det inte finns så mycket annat att göra på ett sjukhus. Än att prata.

Hur som helst är det oftast ganska trevligt. Mitt i alla bekymmer och tråkigheter går det att mötas och skratta åt elendet. Jämföra erfarenheter av sjukvården. Trösta varandras ledsna barn. Svära över den intetsägande maten. Berätta om ens egna erfarenheter av den andres hemstad. "Jo, jag gjorde lumpen i Kristinehamn...". "Jasså Linköping. Där pluggade jag 199...".

Det mest häpnadsväckande är dock alla fantastiska ungar. Ungar som kan skratta och leka, trots att de inte haft samma tur i livets lottdragning som många jämnåriga. Som utstrålar en livsglädje och jävlar anamma på ett sätt jag själv aldrig gjort. Som kämpar, fast oddsen bland så uppenbart är mot dem. Som tittar sig i spegeln och är stolta över det de ser. Som inte koncenterar sig på det lilla som skiljer dem från andra barn, utan på att de i allt annat är så lika.

Mest av allt är det nyttigt för mig att gång på gång bli påmind om att vi har ett så litet problem. Det finns så många med riktiga bekymmer. Som man inte löser med några snitt och lite sytråd. Men som lindras av föräldrar som älskar. Föräldrar som innerst inne dagligen måste fråga sig hur deras lille kunde ha sådan otur. Varför just deras älskade barn råkade så illa ut. Men som vet att de måste glömma alla sådana funderingar. Som älskar sitt barn över allt annat, och just därför måste vara starka. Som tittar på mig och måste undra. "Vad klagar du för. Det där är väl ingenting".

Men när narkosläkaren sätter munstycket mot den lilles läppar och han drabbas av några sekunders panik innan insomnandet. När man inte kan vara helt säker på att han vaknar igen. Då känns det som att det är någonting. Som att man har något att klaga över. Som att man så mycket hellre skulle ligga där själv.

18 Comments:

Anonymous Anonym said...

Anekdot: För några år sedan var familjen på Astrid Lindgrens barnssjukhus och skulle göra en efterkontroll på den lilla. Frugan följde med den lilla, och jag stannade kvar i väntrummet med den stora. Stora och stora, hon var kanske tre år vid tillfället. Hur som helst så satt jag och tittade på den stora när hon lekte i någon sorts klätterställning med rutschkana. Snabbt som ögat hade hon hittat en kompis, som hon började leka med. Barn gör ju det i den åldern. Andra barn hängde på och där lekte 4-5 barn, lyckligt tillsammans. Jag och de andra barnens mammor (ja, det var bara mammor där, förutom jag) tittade på varandra, log och nickade i samförstånd. Leken pågick en bra stund tills min dotter utbrister: SATAN! Jag kan höra de andra föräldrarna dra efter andan. Va i...sa hon? Den stora upprepar ordet: SATAN! Och innan jag eller de andra föräldrarna hinner blinka, stämmer de övriga barnen in: SATAN, SATAN...med den glädje som brukar bli när man lär sig något nytt. Mammorna ryckte snabbt åt sig sina barn och höll dem hårt i sina famnar, samtidigt som de gav mig mördande blickar. Jag ville bara försvinna... Gemenskapen som man kan känna med andra föräldrar är lika flyktig som ett svensk sommar. Åtminstone ibland.

Hoppas att allt går väl med lille Baloo.

11:59 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej Farsan Baloo,

Jag tror inte alla föräldrar med riktiga bekymmer ser på dig och undrar vad du klagar för.
En del kanske gör det, men då är de nog mest irriterade på hela världen av ren utmattning.
En del är kanske alldeles för upptagna med sina bekymmer för att ens se andra föräldrar och barn. En del kanske till och med tänker precis tvärtom. Kanske ser de er och tänker på lille Baloo och på hans föräldrar, och känner igen...känslan.

Hoppas allt går bra!

2:20 em  
Blogger Lime said...

Hoppas allt gick bra med lillnallen. Själv har jag tillbringat långa stunder uppe i Uppsala för att avlasta min plastguddotters mamma under den tid som hon var tvungen att vara där för behandling. Över två år sedan jag var där och fortfarande hälsar föräldrar som jag träffat där då på mig när jag möter dem här i Stockholm.

Fortfarande får jag statusrapporter. Vissa glädjande, andra mindre glada. Kommer nog att blogga om det vilken dag som helst. Bara jag hittar kraft nog att göra det.

3:08 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag tror du är inne på ett farligt spår när du nyanserar vilka som har otur och vilka som verkligen har otur i livet. Vår granne har en dotter på samma ålder som vår cp-skadade dotter. Vår granne sade till oss: ”När man ser hur ni har det, förstår man hur små våra egna problem egentligen är.”

Jag förstår att det inte är illa menat, men uttalandet är i alla fall mycket tanklöst. Vad vet grannen om hur vi upplever vårt liv?

Vad får dig att tro att andra människor dagligen undrar varför ”just vi drabbats av en sån otur?”

2:02 em  
Blogger Farsan_Baloo said...

CP: Nåja, det är ju ingenting jag skulle säga till någon av föräldrarna på avdelningen. Det grannen din säger får stå för honom.

Lalanda/CP: Det tror jag självklart inte heller att alla föräldrar gör. Men, där vi är finns ganska allvarliga fall av fysisk missbilning. För att inte säga mycket allvarliga. Tror att det är en ganska naturligt att känna att det nog inte är rätt läge att prata med de barnens föräldrar om att det känns lite jobbigt ibland.

Magistern: Satan vilka idioter. Det hade varit annorlunda idag tror jag. Nu är satan poppis, och det kan vi tacka finska åttiotalshårdrockare för :)

Nu sticker jag tillbaka till verkligheten...

8:52 em  
Anonymous Anonym said...

Vi har haft tur. Jag vet inte hur jag skulle reagera. Jag börjar nästan gråta när lilltjejen är hos tandläkaren och lagar hål. Jag är en sån där kycklingpappa, tror jag.

11:12 em  
Blogger Batbut said...

Just den där sekunden innan narkosen sätter in är obehaglig. Då vill man slita tag i sitt barn och springa därifrån. Även om man vet att det inte är farligt, att det kommer bli bra osv. Men ändå. Ens skyddsinstikter vaknar till liv. Hoppas allt gick bra!

12:42 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Farsan Baloo,
Jag ser ett problem här. Jag "övertolkade" också ditt inlägg faktiskt, eller vad man ska säga.
Jag fastnade för meningen "Vad klagar du för. Det där är väl ingenting", där säger du att en förälder med större problem måste fundera så.
Varför måste den föräldern göra det? För att DU tycker det?

Sen klarnar det hela lite när du säger att det är DU som inte vill störa med dina problem.
Problemet är att du har ingen aning om vad föräldern med större problem tänker
(jo jag har läst din kommentar hos cppappan och visst han är lite hetlevrad men han har en poäng).
Jag upprepar, du vet aldrig vad någon tänker. Du kan bara gissa.

Och tar du inte upp sonens problem med någon förälder som har större problem må hända är av respekt.
Men det finns de som gör det av rädsla.
Rädsla för att de ska säga, precis, "vad klagar du för".
Jag har råkat ut för båda varianterna, en som sagt "min dotter är minsann mycket mer handikappad än din".
Jag var tvungen att svara henne att det finns olika grader i helvetet också.
Fast det exemplet hörde till undantagen.
De flesta föräldrar vill faktiskt prata om sina ungars, och andra ungars problem utan att dra upp att den ena är värre än den andra, oavsett vilken helvetisk håla man råkat hamna i.

Våga prata mera.
Det tjänar alla på.

11:34 em  
Blogger Farsan_Baloo said...

Det här blev ju en riktigt intressant diskussion.

Jag förstår din poäng Lalandakid. Men, det är lätt att man låter försiktighetsprincipen råda. Bara för att du reagerar på ett (sunt) sätt, är det ju inte säkert att alla föräldrar till missbildade barn (där jag är är barnen inte handikappade, utan missbildade. Många ganska allvarligt) reagerar på samma sätt. Och känner man att det finns minsta risk för att någon ska må dåligt, väljer i alla fall jag ett annat samtalsämne.

12:41 fm  
Anonymous Anonym said...

Att vara allvarligt missbildad är en form av handikapp.

Och ok, som jag har förstått det så gäller ditt val att någon inte ska må sämre på själva sjukhuset.
Att vistas där är jobbigt nog.

Jag undrar dock en sak. Har du fått överlag en sådan reaktion som du beskriver av en annan förälder? Har någon sagt till dig "vad klagar du för"? Eller är det bara som du tror?
Och då menar jag inte på sjukhus och inför förestående operationer då man helst bara ska prata om vädret, utan annars liksom, ute i vardagliga livet.

2:07 fm  
Blogger Farsan_Baloo said...

Min egen erfarenhet av den första tiden efter förlossningen var att jag var jättestolt. Glad. Lycklig, Förälskad. Men att jag helst av allt inte ville prata med andra om vad det egentligen var för fel på den lilles läpp. Att jag bara ville få vara glad utan frågor och kommentarer om vad som stod på. Dessa känslor har försvunnit med tiden, och med att han blivit mer och mer tillfixad. Andra reagerar säkert annorlunda. En del känner säkert aldrig så, medan andra behöver längre tid innan det känns bra.

Över huvud taget tycker jag inte att man bör generalisera hur andra människor tänker och tycker om jobbiga frågor. Det som i enligt någons uppfattning är översitteri och elakhet kanske beror på något helt annat. O.v.v. Om någon med ett barn som har stora fysiska missbildningar tar kontakt med mig på sjukhuset och uppenbarligen vill diskutera gör jag naturligtvis det, med glädje. Men. Jag aktar mig för att göra det utan att vara säker.

Detsamma gäller utanför sjukhusområdet. Jag ville själv bestämma när jag skulle prata om min sons läpp efter att han föddes.

Om det innebär att jag är en cynisk jävel utan empati..... låt så vara. Det är i vilket fall inte min egen uppfattning om mig själv :)

Over and out / Baloo

4:20 fm  
Anonymous Anonym said...

Men herregud Baloo!
Hur har du fått för dig att jag tycker att du är en cynisk jävel utan empati?
Varifrån har du fått det?

Det enda jag försöker göra är att förstå. Och förmedla något.
Något som jag tror är bra.

Och om du har läst mina tidigaste inlägg i bloggen så har du väl sett att jag själv inte ville möta NÅGON annan utanför familjen på väldigt länge. Jag ville inte heller prata om våra problem med någon utanför familjen. Jag ville inte ens gå ut med min dotter bland folk.
Under lång tid.

Den känslan försvann (inte av sig själv dock, jag behövde hjälp utifrån) och ersattes av något annat. Något som idag gör att jag mår mycket bättre, acceptans.
Och på vägen dit, till acceptansen, hade jag skitdåligt samvete över att jag överhuvudtaget kände skam över det som var annorlunda med min dotter.
Jag skämdes inför henne.
Men idag tar jag det som en lärdom också. Jag skäms inte längre.

Jag tror alla gör så gott man kan.
Jag ville bara föra en diskussion.

Och jag tycker inte alls du är cynisk!

4:41 fm  
Anonymous Anonym said...

Ok?
En oempatisk cyniker skulle aldrig kunna uttrycka sig som du.

(Och förresten, jag har läst nånstans att cp-pappan är kolerisk
jag tror till och med det är han själv som har erkänt)
;)

4:47 fm  
Blogger Farsan_Baloo said...

Lalandakid: Jag raljerade bara och försökte skoja. Visserligen är det ett allvarligt ämne, men enligt ledande komiker kan man ironisera om allt. Precis den känslan du beskriver är det som gör att jag håller en låg profil.

Nu lämnar vi detta och går vidare mot nya diskussioner, och skojigheter. Tack för intresset och debatten.

4:51 fm  
Blogger Thérèse said...

Jag fick en fråga på min blogg om att vara förälder måste vara det stressigaste som finns. Jag försökte mig på en förklaring som inte gick så väldigt bra så jag avslutade med att skicka hit dom som vill läsa om föräldraskap;) Jag kan inte alls skriva om det lika bra som du

10:17 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej!
Efter ett långt blogguppehåll är jag på gång igen.

Jag länkar till dig om det är ok.
Din blogg har verkligen blivit ett spännande diskussionsforum!

2:52 fm  
Blogger Farsan_Baloo said...

Therese och Mifflan: Så trevligt. Eftersom jag bara har 5 minuter i hemmet innan nästa upptåg får jag dock vänta med att föra föräldradebatten vidare. Lovar dock att vara tillbaka i tjänst på söndag. Trevlig helg alla / Baloo

12:24 em  
Anonymous Anonym said...

Baloo, jag har läst din blogg ett par månader nu och alltid haft ett småleende eller en liten tår på min kind. Kommer alltid hävda att det beror på pollen, har själv en liten på snart 2 (om två månader). Du verkligen skakade om mig om rutschkane historien, den slår mig varje dag då lillmajjen kan allt, han kan gå ned, han kan ta av sig byxorna, han kan... sedan tittar han på stormajjen och säger pappa hjälpa? Fan då smälter jag som vax.
I alla fall så hoppas jag att allt gått bra och att ni kan leka och stoja tillsammans snart. Mina tankar vandrar till er och krama lillen lite extra.

2:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home