Google

söndag, mars 05, 2006

Jag har varit ganska noga med att poängtera att en pappa som tar halva ansvaret för hem och barn inte på något vis gör en större prestation än en mamma som gör samma sak. Eller, i alla fall har det aldrig varit min intention att använda bloggen för att förhärliga mina egna, eller någon annan pappas insatser. Det finns dock ett undantag. En detalj som gör att vi farsor faktiskt jobbar lite i motvind. Och som jag tror kan vara en stor orsak till att många pappor resignerar och lämpar över mycket som har med den känslomässiga relationen till barnet att göra till mamman.

Vi pappor måste nämligen förtjäna det lilla barnets kärlek på ett sätt mammor inte behöver. Vi har inga mjölkdepåer att öppna upp så fort den lille slår sig, blir rädd eller bara vanligt hungrig. Till skillnad från fru Folcker har de flesta mammor inte lämnat sina barn många sekunder de första sex månaderna, medan vi farsor bara smitit från jobbet ynka 10 dagar i anslutning till förlossningen. Vill man som pappa ha en chans att närma sig mamma-spädbarnsrelationen får man inte ligga på sofflocket, det gället att kämpa.

Försöka utnyttja varje litet tillfälle att komma nära sitt barn. Ta det där extra nattvaket trots att ögonlocken känns insmorda i karlssons klister. Läsa samma bok om och om igen trots att man numer kan berätta om dess bilder på minst fyra olika språk. Låta morsan slippa ett blöjbyte då och då, trots att det egentligen var hennes tur. Dansa tryckare till smurfhits trots att man aldrig annars dansar nykter, och i synnerhet inte till "saft saft hallonsaft".

Sedan finns det två knep man kan ta till. Det ena är att vara pappaledig så mycket som möjligt. Vid det här laget behöver jag väl inte förklara mer om varför. Det andra är betydligt mer smärtsamt, speciellt för mamman.

Jag gjorde tidigt klart för mamma Baloo att hon inte skulle få ensamrätt på tröstning. På det sättet hoppades jag att den lille skulle få förtroende även för mig. Intellektuellt är morsan med på det men känslomässigt är vi nog fortfarande inte helt överens. Om jag inte ibland tvingat honom ur hennes famn är jag tveksam till att hon frivilligt släppt honom ifrån sig.

Jag kan tänka mig att det här sättet att få in pappan tidigt i den lilles liv är omtvistat och kan verka väldigt cyniskt, men för oss har det fungerat bra. Jämförelsevis tidigt kunde mamma Baloo lämna huset, med mig och den lille kvar däri, utan att protesterna blev för stora. Han har också blivit väldigt duktig på att passas av andra än oss. Att kunna vara för oss själva har varit, och är naturligtvis fortfarande, viktigt för oss och för att det ska kännas bra att lämna minstingen hos främlingar krävs att vi vet att han inte saknar oss för mycket.

Fortfarande är det dock ganska tydligt vem som är nummer ett för unge herr Baloo. När jag varit hemma med honom några dagar är mamma och pappa relativt likställda, kanske till och med lite i min favör. Men när helgen kommer och mamma är mer tillgänglig hamnar jag lätt bland andrahandssorteringen (skadat gods). Och när man gör allt i sin makt för att den lille ska må bra, men han ändå kommer springande till mamma när något gått galet, förstår jag att primitiva känslor lätt kan ta överhanden. Varför ska man som pappa bry sig när det ändå är mamman som är nummer ett?

Intalar man sig inte redan från första början att det här är något naturligt, och att pappans belöning för sitt tålamod kommer senare, är det nog lätt att snart ge upp sina ansträngningar. Och överöser man inte den lille med obesvarad kärlek tidigt i hans/hennes liv finns nog risken att man inte heller gör det när den är besvarad. Och det är en risk jag inte vill ta.

Det vore intressant att höra vad andra föräldrar har för erfarenhet. Hur har ni gjort, eller inte gjort, för att få med pappan i matchen? Är det bara jag som känner så här?

11 Comments:

Blogger Ina said...

Oj, jag kan skriva en kilometer om detta! Jag blev sjuk när jag väntade dottern och var sjukskriven 8 månader. Fick inte amma pga medicinering så några öppningsbara mjölkdepåer har jag aldrig haft. Jag var dessutom så sjuk de första 3 månaderna att nattvak inte fanns på världskartan. Alltså var maken "mamman" hos oss och tvärt om. Det var dit dottern vände sig för mys och tröst, och till mig för bus och lek. Han var favorit och förstahandsval till ca 1,5-2 år. Nu är det mamma i alla lägen. Mest beroende på att jag fortfarande inte alltid orkar och kan finnas där. Hon är mån om min tid när hon får den. Pappa finns liksom alltid där, det är hon trygg i...
Som jag skrev förut, jag är ledsen över att jag blev så sjuk men jag är glad över att vi fick så mycket tid tillsammans och att det från början blev självklart för maken att ta lika stort ansvar på alla plan. Jag önskar fler pappor tänkte som du - ni har ju så mycket att vinna!! Nä, inte bara ni - ni, barnen och vi mammor - alla blir vinnare!

1:24 em  
Anonymous Anonym said...

Du har en underbar beskrivning av situationen. Ska försöka tillägga med någon erfarenhet. Återkommer vid lunchluren.

2:34 em  
Blogger Alex said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

4:22 em  
Blogger Alex said...

Hos oss var det självklart att jag inte skulle bli nummer ett. Istället skulle vi dela på första platsen. Jag ammade Bill i sex veckor och sen slutade jag på grund av en mängd omständigheter. Då blev det mer uppenbart att vi faktiskt kunde ta hand om vår son under samma förutsättningar. Vilket vi också har gjort. Vi har aldrig sagt hur vi ska göra för att få in pappan i matchen utan det har snarare kommit naturligt. Min kille var aldrig pappaledig, han pluggar och var under första året inte hemifrån längre än 3 timmar. Däremot har Bill sina stunder då jag är värd mer och stunder när min kille är värd mer. Men nu efter 18 månader som förälder kan jag säga att vi har lyckats med att vara jämlika trots att endast en av oss var föräldraledig med föräldrapenning!

4:24 em  
Blogger dixi said...

du fick mig att fundera på just detta om att "mamman ändå är numer ett".
hur det förmodligen har påverkat andromeda och hennes perseus.
Att det är precis där det har brustit bland annat för att han inte velat kämpa,som du skriver,
för det är säkert lätt att ge vika i de lägena kanske för att det är bekvämt och kanske till viss del osäkert om man som pappa duger?
Ju tryggare man är i sig själv ,ju mer tar man för sig vill ja tro.

12:40 fm  
Blogger Lotten Bergman said...

Min man Olle bytte alla blöjor. Ja, alla. Det var bara när jag var ensam hemma som jag bytte på di små.

1:21 fm  
Blogger Botilda said...

Liten blir två månader idag och det är första dagen hennes pappa är ledig och hennes mamma arbetar (hemifrån, så det fungerar rätt bra). Men oj vad det kändes i mammahjärtat när bebisen fick utpumpad mjölk av pappa i stället för att ammas av mamma i förmiddags. Jag är väldigt glad att det fungerade och tror benhårt att vi gör det som passar oss bäst som jobbar deltid båda två, men känslorna hänger inte alltid med...

7:14 fm  
Blogger josephzohn said...

Dagens Tips ...
Kulturhuset Stockholm ...
Teaterpjäs "Pappa"
Bara för kännedom!

9:39 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag är ny här i din blogg så jag vet inte allt som förevarit, hur många barn du har osv. Men först vill jag från mina "tanthöjder" säga att jag blir så otroligt glad och berörd av att läsa om den unge faderns "kamp".

Se'n vill jag stilla påpeka att det är många år av föräldraskap framför er. Faktiskt resten av livet. Det du investerar nu även om du inte får omedelbar utdelning och t.o.m. kan uppleva att det intet lönar till, är verkligt långsiktiga investeringar. Det kommer en tid då du absolut kommer att vara minst lika gångbar som mamman, eftersom du fanns där hela tiden från allra första början.

I tonåren kommer sedan ingen av er att vara OK. ;-)

När barnet når ung vuxenhet tar den vuxna relationen sin början. Vilket är en annan och helt fantastisk resa det med, som jag har bloggat om för någon månad sedan -"att ha vuxna barn".

10:39 fm  
Blogger Batbut said...

Skulle kunna skriva en bok i ämnet, men kortfattat: mina små troll är pappas flickor! Mamma är sträng och uppfostrar, pappa står för bus och lek, den man går till för tröst. Medan mamma fixar saker, som lagar och knåpar

3:40 fm  
Blogger Farsan_Baloo said...

Kul med så många intressenter, ska försöka kommentera lite kort.

Bandyprofessorn: Tyvär blir det lite långt att åka. Annars verkar det vara en skojig tillställning. Istället åker jag nog till Karlstad på lördag för att följa den riktiga dramatiken på plats.

Enliten tant: Jag vet, jag är bara i början. Det är många års möjligheter kvar, men det känns ändå som att man på något sätt sätter nivån direkt. Och jag vill ha den högt :)

Batbut: Intressant... verkar som att jag kan komma att få en dubbel roll. Sträng men lekfull. Risken är således uppenbar att det blir mamma baloo som får stå för det mesta tröstandet.

Batbut: Jag förstår. Det är något hos mamma baloo som gör henne lite svart i ögonen så fort jag tvångsomhändertar lillen. Hon vågar inte säga ifrån, men reflexen finns där!

Botilda: Men Olle då. Vadan detta? Eller snarare, vad fick du göra istället? För det kan väl inte vara så att det berodde på genuin vänlighet? Nu för tiden gör ingen något utan att det finns en väl dold baktanke!

Andromeda: Det är säkert olika från fall till fall, men något säger mig att vi män lätt lutar oss tillbaka med motiveringen att "det där klarar ni mammor mycket bättre".

Alexandra: Som jag nämnt vid andra samanhang verkar det vara en underbar kombination att plugga och vara pappa. Om det inte hade varit för det där med pengarna...

Greger: Är det inte dags att ta den där lunchen snart?

Ina: Intressant. Din berättelse är ju den omvända mot hur det brukar vara. Att pappan inte är mycket värd till en början men blir det efter några år. Och att det beror på att han inte finns där lika mycket i början när ungen inget fattar. Och att han finns där lika sällan när den lille förstått att hon/han har en pappa och vill umgås med honom den lilla tid han är hemma. Torde man inte då kunna påstå att teorin om att det gäller att vara hemma mycket stämmer?

3:58 fm  

Skicka en kommentar

<< Home