Google

tisdag, mars 07, 2006

Jag har ju tidigare antytt att jag tycker att det är lite svårt att förstå min sons intellektuella potential, om han nu har någon. Barn är i allmänhet är ju rätt kassa på att visa att de greppar något annat än när det ska tuttas eller sovas. Därför känns dagens bokläsningskommunikation som ett stort genombrott.

Jag och lille Baloo satt och förkovrade oss i Majas liv. Sida efter sida med roliga aktiviteter, och när vi kom till Majas bad hände det. Han tittar på badkaret. Tittar på mig. Pekar på badkaret och sätter sedan av mot badrummet. Utanför badrumsdörren stannar han och väntar in sin sega pappa. Väl på plats går han fram och pekar ner i badkaret. Han har berättat för mig att han vill bada.

Det kanske verkar som en trivial händelse men för mig känns det av någon konstig anledning väldigt betydelsefullt. Detta ver egentligen första gången min son verkligen kommunicerade med mig. Visst, det där är inte riktigt sant. Han kommer ju med boken när han vill läsa och bollen när han vill sparka. Men det här var liksom viljeyttrande på en högre nivå. Om än bara en snart fjortonmånaders...

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

"Ett myrsteg för oss, men ett elefantkliv för mänskligheten!"

Visst är det kul att vara med när det händer?

1:20 em  
Anonymous Anonym said...

Min minste har idag sagt "ama" med utsträckta armar. Innan har man, till min stora förtvivlan, knappt fått lov att krama honom.

1:48 fm  
Blogger Lime said...

Jag tycker de kommunicerar mest hela tiden fast vi fattar inte alltid vad de försöker säga.

Det där med kommunikation är lite kul förresten. Det går tydligen inte att få bort ålänningen i mig helt och hållet. När du skrev "annat än när det ska tuttas eller sovas" så läste jag "när det skall sovas eller sovas". Att "gå och tutta" betyder "att gå och sova" på åländska.

12:04 em  
Blogger dixi said...

jag bara älskar de där små milstolparna som kommer med jämna mellanrum

12:26 em  
Blogger The Female Dinousaur said...

...och man kan bara gissa hur stolt han måste ha känt sig, när han fick dig att äntligen fatta!

12:50 em  
Anonymous Anonym said...

Känner igen den känslan. Vår äldste son är 22 månader. Kan inte prata ännu, mer än några enstaka ord. Varje gång man lyckas kommunicera med honom är det en helt otrolig kick. (Om han sedan bara pratar hälften av vad pappa gör så får jag bittert ångra detta inlägg. ;)

2:11 fm  

Skicka en kommentar

<< Home