Google

tisdag, augusti 15, 2006

Redan tidigt i min ungdom insåg jag att det aldrig skulle bli någon hårding av mig. Trots att jag verkligen försökte kunde jag inte tvinga bort det dåliga samvetet efter att ha skjutit luftgevär på stackars oskyldiga små gråsparvar eller fått svenskläraren att springa gråtande ur klassrummet.

Inte sällan har jag tagit till tårarna när saker inte gått min väg eller känts för tilltrasslade. Ibland för att jag tyckt synd om andra. Ibland för att jag tyckt synd om mig själv. Således har jag aldrig varit någon starkare anhängare av det machoideal som förbjuder riktiga män att visa svaghet genom att då och då fälla en tår. Ett riktigt storböl rensar ofta luften och det känns alltid bättre efteråt. Oftast är bölandet så effektivt att själva anledningen till dysterheten verkar trivial endast timmar efter man legat och snyftat i sängen. Till synes helt förtvivlad och nära samanbrott.

Fördelen med den här sortens känsloyttringar är att tidpunkten för dess utbrott så gott som alltid kan kontrolleras. De sker i hemmets lugna vrå. Ibland i ensamhet men ofta i sällskap av någon man litar på. Nackdelen är naturligtvis att det sällan är vidare muntert.

Sedan finns det en annan typ av tårar. De som tränger fram i stunder av total lycka. Ni vet de där små dropparna som rinner utmed kinderna på guldmedaljörer under nationalsången. I alla fall på de som inte lever upp till det där mansidealet...

Någon elitidrottsman blir jag aldrig. I alla fall inte en sådan som får höra naionalsången. Däremot händer det efter grabbens födelse allt oftare att jag gråter av lycka.Till skillnad från den trista gråten, som kommer av sorg och bedrövelse, kan dock inte de här tårarna sparas till senare tillfällen. Mer passande sådana. Istället kommer de när man ser den lille ligga och sussa i sängen. När han pekar på sig själv och säger sitt namn. Utan att protestera för högljutt äter pappas hemgjorda mat eller bara tittar en djupt i ögonen och skrattar. Och de kommer oavsett annan omgivning.

Då känns det som att även jag vunnit högsta vinsten. Som att jag står högst upp på prispallen. Som att jag också vunnit guldmedalj. Visserligen utan nationalsång men istället med något mycket bättre ur högtalarna. "Hej Pappa...."

Och ja. Inskolningen går bra. För bra. Det hade varit småmysigt att i alla fall få känna sig lite saknad och behövd.

9 Comments:

Blogger JP said...

jag har nu lagt upp en länk på min blogg. Passade på att länka till den egen sida också. Hoppas det var ok.
Plastpappan

1:46 fm  
Anonymous Anonym said...

Fint skrivet. Verkligen!

12:18 em  
Blogger Det Mörka Hotet said...

Jag började bli en vekling redan i tonåren och spiken i kistan var när första dottern föddes: jag blev heller ingen tuffing!

Samuel

5:51 fm  
Anonymous Anonym said...

Leia?

1:39 em  
Anonymous Anonym said...

Du har ju iofs vunnit ett pris!
(sonen)
Det är bra att stortjuta då¨och då,jag har redan hunnit vara ledsen denna morgon...
Men om man aldrig var ledsen då skulle man heller inte veta hur det är att vara glad,precis som att man inte vet vad mörker är om det alltid är ljust!

Sen är det en aspekt till med killar som kan gråta,du är en bra förebild för din son. Det är ok att gråta fast man är kille!
(Min far dog när jag var 14,jag hade aldrig sett honom gråta,inte ens på begravningen av sitt barnbarn..Han dog av hjärtinfarkt eller var det sorgen som han inte gråtit ut...)

12:41 fm  
Blogger Robin H said...

Mycket fint skrivet. :)

1:38 fm  
Blogger Batbut said...

Tänk om fler kunde resonera som Du, det vore inte helt fel. Och Du lär bli en kanonbra förebild för Din son, att låta honom växa upp som en egen individ och inte förneka sina känslor. Den där machokulturen är vidrig, när föräldrar låter sina små 6 åringar gå på taekwando (säkert felstavat) bara för att det är tufft. Nu är det inget fel på sporten i sig, men jag tror inte att de små liven riktigt hajar grejen.

3:38 fm  
Anonymous Anonym said...

Känns tryggt att veta att det finns fler lipsillar än jag.
Eller hur macho är jag när jag grät till ditt nyss skrivna inlägg?
Är väl och nuddar vid ditt ämne under min blogg och avdelningen dikter.
You rock F B!

5:56 fm  
Blogger dixi said...

det är det mäktigaste av allt ,glädjetårar. Det är en så djup och underbart kärlek att få kännan både för en guld medalj och sina barns uppenbarelser

2:18 em  

Skicka en kommentar

<< Home