Google

söndag, augusti 13, 2006

Imorgon är det dags för familjen Baloo att äntra portarna till den stora världen. 10.15 skall vi nämligen infinna oss på förskolan den lille och jag, sedan är han för alltid förlorad. Den totala påverkans och fullständiga kontrollens tid är över. Från och med då är det kamratuppfostran som gäller. Troligen kommer den lille att börja få en massa hyss för sig. Förhoppningsvis lär han sig kanske ett och annat vettigt också.

Naturligtvis är man som förälder nervös när helt plötsligt ökända människor ska vara med och dela ansvaret för sin käraste ägodel. Men, det är inte enbart för att det innebär att man själv tappar kontollen. När den lille rackaren hamnar i andras händer innebär det också att man för första gången själv sätts på prov på allvar. Någon annan får möjligheten att utan vår närvaro följa grabben och se resultatet av vårt arbete. Vad vi lyckats åstakomma på de här ett och ett halvt åren. Herr och fru Baloos eventuella brister som uppfostrare och familjeförsörjare kommer att granskas av en hittills okänd jury. Jag är inte helt tillfredsställd med den tanken.

Jag känner tyvärr mig själv ganska väl efter trettio år tillsammans och en inte alls omöjlig utgång är att oron över att ha sitt föräldraskap satt på spel kommer att resultera i ett hänsynslöst fjäskande. Jag kommer att göra allt för att bli den perfekta dagispappan. (Ämnar använda det ordet trots att förskola tydligen är den korrekta benämningen) När det ska utses månadsföräldrar kommer jag ivrigt att kasta mig främst i frontlinjen. Ska det bakas kakor till julavslutningen kommer jag att roffa åt mig uppdraget innan någon annan hinner säga mjuk pepparkaka. Allt jag säger och gör kommer att vara kopplat till det tydliga syftet att bli populär bland fröknarna (för jag antar karlar kommer att lysa med sin frånvaro i dagisbesättningen).

För övrigt är det sorgligt att ordet dagis blivit bannlyst. Låt vara att det kanske inte är det bästa ordet för att korrekt beskriva den pedagogiska verksamhet som bedrivs. Men, inte mycket annat har en sådan underbar mysstämpel över sig som dagis. Smaka på det och dröm tillbaka så märker ni säkert själva. Förskola känns totalt verklighetsfrämmande för mig. Människan som imorgon staplar in där är en tvärhand hög och har ett IQ som i utveklingsgrad precis överstiger en normalbehåvad hunds. Hur mycket skola är det meningen att han skall utsättas för? Att lära sig att umgås med jämnåriga genom lek, lek och åter lek är väl tanken? Inte att det ska börjas med någon slags undervisning?

Nu ska jag dra mig undan och börja fila på fjäskstrategier. Med lite tur är damen som möter oss över 55 och hempermanentad. Det är nämligen hos kvinnor som träffsäkert målas upp genom sådan beskrivning som jag brukar ha störst framgång.

9 Comments:

Blogger Lena said...

Det ska bli spännande att följa utveckling och insikter. Jag är ytterligt imponerad av alla som arbetar på dagis, förlåt förskola. Jag skulle aldrig orka med alla...fjäskande pappor :-). Skämt åsido - personalen gör ett fantastiskt och viktigt arbete. Lycka till i morgon!

12:57 em  
Anonymous Anonym said...

Träffsäkert inlägg! Njöt av varenda mening och kände givetvis igen mig. Mina intentioner liknade dina, men det faktiska utfallet var så här i efterhand tämligen uselt. Varför? Ingen som helst jävla aning...

1:07 em  
Anonymous Anonym said...

Med din vana att fjäska in sig hos både mattanter och mattelärarinnor bör detta bli en smal sak.

2:33 fm  
Blogger den blyga said...

Jag har inte följt Din blogg, ramlade huvudstupa in i denna passagerit!

Såsom varande 71,och med 11 barnbarn försedd, utöver ett yrkesliv bland barn har jag inte bara synpunkter, utan även en del erfarenheter att delge!

- OM barnen har ett fungerande föräldraskap tar de sina huvudsakliga värderingar från det.
- Även mycket små barn har en stor förmåga att kolla in olika " sociala estrader"
(Det rätta är vad som anses "hemma" - men man har inget emot att emellanåt bli bortskämd av mormor eller farfar...)
Chansen har man som förälder i drygt 10 år SEDAN....
eller med andra ord
Den livsstilspåverkan man kan delge sina barn bör ske före prepuberteten...

2:53 fm  
Blogger den blyga said...

Det är något fel på Din tid - jag skrev ej ovanstående mitt i natten!

6:00 fm  
Blogger Mr Marpe said...

Hur gick det?

9:02 fm  
Anonymous Anonym said...

Haha! Efter fyra barn är jag den där föräldern som, liksom eleverna, tittar åt ett helt annat håll eller verkar väldigt upptagen med något när frågor om FÖRÄLDRAMEDVERKAN (fasansfullt ord!) dyker upp. Som fyrabarnsmor åtnjuter man också en viss respekt hos dagisfröknarna. VAd tokigt man än gör är de fullt förvissade om att man vet vad man sysslar med. Förresten ska vår lilla E gå sin allra första riktiga dagisdag i morgon (tisdag). Invänjningen har gått alldeles strålande, men så är vi ju också experter :-)

3:44 em  
Anonymous Anonym said...

Förskola trodde jag syftade på att det handlar om en verksamhet före skolan, alltså ingen skola. Annars borde det väl heta lekskola. Det hette "sexårsverksamheten" när jag gick i nollan eller förskolan eller, ä nu har jag tappat greppet fullständigt.

Det kommer säkert att gå bra. Farsan baloo fixar allt.

5:06 fm  
Blogger JP said...

Hej Såg att du varit inne o tittat på min blogg plastpappan. Undrar nu lite hur jag ska göra fär att bli med där. Ska jag bara lägga in länken? och du tar min och läger till den?

MVH Plaspappan

9:07 fm  

Skicka en kommentar

<< Home