Google

söndag, mars 12, 2006

Efter 20 minuters upprepade uppringningar för att till slut hamna i telefonkö, där jag sedan tillbringade 20 minuter i väntan på min tur.

-Sjukvårdsupplysningen
- Hej, mitt namn är Baloo. Jag har en son som mår lite knepigt. Undrar om du skulle kunna hjälpa oss lite
- Visst, hur är hans allmäntillstånd?
- Eh, vet inte riktigt, ok antar jag. Men han har feber och kräks hela tiden
- Men om hans allmäntillstånd är bra är det bara att stanna hemma och avvakta
- Jo, fast jag skulle nog vilja att någon tittade på honom. Han har inte fått behålla annat än te de senaste 4 dagarna
- Men allmäntillståndet är bra?
- Vad är egentligen ett bra allmäntillstånd?
- Frågar du så är det nog inget fel på honom.
- Men...
- Återkom om några dagar om allmäntillståndet försämras
- Klick

Jag blir så ledsen. Imorgon kliver jag ner till vårdcentralen och lämnar in honom. Förste bästa som frågar om allmäntillståndet får sig en redig snyting. Hoppas verkligen att det i så fall är en stor, bastant, skäggig doktorjävel. Vill inte gärna ge mig på någon som inte kan försvara sig.

Allvarligt, får sjukvården bete sig så här? Jag är inte medicinskt utbildad. Jag har ingen aning om hur illa allmäntillståndet skall vara för att man ska våga ta upp landstingets uppenbarligen så viktiga tid. Varför inte ersätta sjukvårdsutfrysningen med en telefonsvarare som klämmer ur sig nått om allmäntillståndet och att man minsan kan känna sig blåst på skattepengarna så tjänar samhället in ytterligare några tusingar i månaden.

Där jag bor är vårdcentralen i privat regi. Underbart att vara en del av resultaträkningen. Avregleringen skulle gynna alla sas det, och mest av allt invånarna. Så inni helvete heller, och nu kan inte gjort göras ogjort. Nyliberala as, händer det min son något kan ni förvänta er Milton Friedman uppkörd någonstans där det definitivt kommer att förändra allmäntillståndet!

11 Comments:

Blogger Nat said...

Jag med.
Bra AT = Pigg, äter och dricker, ingen feber.

12:31 em  
Blogger Farsan_Baloo said...

Låter som rimliga råd, ni två får aldrig jobb som sjukvårdsupplysare!

Lillen sover och får så göra till imorgon. Men, om ingen sensationell förbättring sker under natten åker jag.

12:37 em  
Blogger Alex said...

Min då 2.5 månaders Bill med feber & kräkningar fick jag åka hem med med orden "han kan hålla på så här i flera dagar utan att ni ska oroa er". Direkt läkarn gick ut ur rummet började jag gråta. Han låg alldels stilla på sängen lilla min Bill och sa inte ett pip. Dagen efter åkte jag till barnläkarmottagningen och Bill blev inlagd för han var uttorkad. Jag såg den där läkarn som skickade hem oss och sa att vi inte skulle oroa oss. Jag ville hugga ner honom med en bordskniv...

Ibland är man maktlös som förälder.

12:40 em  
Blogger Nat said...

Vill bara göra ett litet tillägg;
Hade jag fått ett sådant samtal på jouren, hade jag defintivt rekommenderat att söka vård.Och då pratar vi djursjukvård.
I vårt välfärds land får djuren bättre vård än människor känns det som ibland. Ska det vara så???

Du skulle frågat den där jävla människan i telefon hur AT på vederbörande själv skulle vara på lite te i fyra dagar. Svar; uttorkad!

1:21 em  
Blogger Lime said...

Låter som om AT på både Farsan och Knodden Baloo börjar bli av statusen "kräver omedelbar vård".

12:32 fm  
Anonymous Anonym said...

Ingen sjukvårdsupplyssningskvinna/man är den andra lik.
Kritik om vilka råd man får därifrån har jag hört från flera.
I andra fall kan man bli skickad till akuten i onödan.

Det har hänt oss en gång, på nyårsafton förra året.
Därför att sjukvårdsupplyssningen inte visste något om knappbarn och blev livrädda när jag sa att Isabel hade några vattkoppor kring gastrostomihålet (förutom resten av kroppen).

Det slutade med att vi åkte till akuten på Astrid Lindgren, fick vänta utanför eftersom Isa var en smittorisk,
hon kaskadkräktes över hela overallen och alla andra ytterplagg plus vagnen.
Sen fick vi komma in i ett sidorum.
En läkare kom, såg och konstaterade att vi fick åka hem (med alla nedkräkta kläder och ett väldigt trött barn) för det var absolut ingen fara.

Dåligt allmäntillstånd= slöhet (dvs inte leker), hög feber som inte går ner trots febernedsättande, inte dricker (alla föräldrar borde ha apotekets vätskeersättning hemma, alternativ gör eget risavkok med lite salt), inte äter som du säger på flera dagar.
Mycket dåligt allmäntillstånd= inte kissar som han ska, det är definitivt ett tecken på uttorkning eller något annat allvarligt och då ska man åka in genast utan att ens ringa.

Hoppas unge baloo mår bättre snart!

12:48 fm  
Blogger Farsan_Baloo said...

Tack för era tips. Lille Baloo mår bättre idag, något man dock inte kan säga om farsan B. Har spenderat förmiddagen med att lära känna toastolen bättre. Extra kul när man har en liten som står bredvid och skrattar.

Vill även be landets alla nyliberaler lite om ursäkt. 1. Ni är inte as allihop och 2. Det är ju inte endast ert fel att sjukvården inte alltid fungerar toppen. Var lite het igår!

12:53 fm  
Blogger Lotten Bergman said...

Jag skulle kunna ge ut en encyklopedi med olika nejsvar som vårdcentralerna har gett oss genom åren.

- Nej, så länge hon bara har 40,5 °C är det ok.
– Har hon gått ner 5 kg? Jamen det är ju bara 25 % av kroppsvikten!

Örk, dubbelörk!

2:04 fm  
Blogger dixi said...

det är så tråkigt att inte bli tagen på allvar för sin oro för sina barn.
been there done that :(

6:33 fm  
Anonymous Anonym said...

När min son fick vinterkräksjukan sa min läkare att vi skulle komma in omedelbart. Sonen hade då bara spytt halva dagen. Väl hos läkaren sa han att om kräkningarna fortsatte under natten så skulle vi genast åka till stora fina sjukhuset där de har dygnetrunt jour för små barn som kan behöva dropp, så skulle han möta oss där. Det finns i alla fall några fördelar med att bo i USA... :)

Här finns något som heter Pedialyte som man skall ge till barn som kräks. Magmunnen är ju öppen ett tag efter att man spytt och om man då ger barnet vatten eller annat så spyr de igen, men resultat att de blir än mer uttorkade. Pedialyte kan säkert googlas men här kommer innehållsförteckningen i alla fall: (Skall inte blandas ut med vatten, för det innehåller rätt mängd vatten redan.) "Pedialyte provides per liter: sodium 45 mEq, potassium 20 mEq, chloride 35 mEq, dextrose 25 grams."

Man ger någon milliliter per halvtimme och efter några timmar om de inte spytt igen så ger man mer och mer.

Kanske man kan tänka sig att man kan koka lite dextrosol i vatten tillsammans med mineralsalt och få samma resultat?

7:19 fm  
Anonymous Anonym said...

Låter som vinterkräksjukan. Tvi vale!!!!

Hoppas verkligen det blir bättre.

// P

6:54 fm  

Skicka en kommentar

<< Home