Google

lördag, mars 18, 2006

Det här är inlägget jag aldrig trodde mig kapabel att skriva. Ämnet är städning och jag är mot all förmodan inte den vars ordningssinne ifrågasätts, utan istället den som i vredesmod beklagar sig över stöket. Nuvarande, och i ännu större utsträckning tidigare, samboende brukar spy galla över min totala avsaknad av tarättegenskap men nu är det banne mig min tur.

Råkade komma i close encounter med dammsugaren igår och det var då insikten slog mig. Vi bor i ett äckelhus, där kladd, damm, smulor och halväten mat får härska fritt. Hur jag kan ha missat att märka detta tidigare kan diskuteras, men inte idag.

Jag förstår inte hur andra barnfamiljer kan ha det så städat och fint. Vad är det för folk som går och städar undan efter ungarna så fort något råkar släppas ner på det nybonade golvet? Curlingföräldrer har fått en ny innebörd. Man kan inte bara sopa framför, utan även bakom sina kids! När jag tog klivet in i det här föräldrandet var planen att inte sopa alls, en taktik vars resultat socialstyrelsen troligen inte skulle tycka vidare mycket om. Eller de där engelska städtanterna som florerar i c-kanals lokalvårardokusåpa.

Nej, nu krävs nog lite räfst och reduktion även i familjen Baloos städled. Kommenderar ut mig själv på golvet med mopp, Ajax, pösiga och urtvättade rosa mysbyxor och ett stort smile på läpparna. Ett års bäbisvidrigheter skall plånas ut. Det lär kräva sin man... och kvinna!

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Som medlem i grupperna: "Hur gör alla andra som har det rent och fräscht i hemmet" samt "hur gör alla andra som kan slappna av och fika själva på öppna förskolan?" Hur gör man?? Jag vill också ha rent hemma! Ge mig tips som inte handlar om att städa själv, för det undviker jag gärna. :)

2:52 fm  
Anonymous Anonym said...

Äh, det är stökigt hemma hos alla barnfamiljer förutom just då någon kommer på besök. Då är det panikstädning som gäller. Annars är det rätt skönt när man inte orkar städa själv, man skyller på att man har barn helt enkelt. Därför ser det ut som det gör...

7:02 fm  
Blogger dixi said...

du .. det där har jag funderat över mycket och oftra!
Här ser ut som en tornado dragit igenom bostaden trotts evigt plockande.
När man dammsugit så konstaterar jag att efter ca en timme eller nått ,ser det ut som om man inte dammsugit på 14 dagar, suck.
dessutom allt spill och kladd kan driva en till vanisnne ibland ,ändå är jag inte perfektionist :)
så det är bara att bita i hop eler leja bort det! *s*

2:07 em  
Blogger dixi said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

2:07 em  
Blogger dixi said...

Bara jag som råkade slinta på tangenterna och skicka mitt inlägg två ggr:)*pekar upp*

2:09 em  
Blogger Vi på Kantarellen said...

Vi gav upp städning när ungarna kom... det blev röjning/sanering emellanåt. Och det har inte gått över och då är det många år sen ungarna flyttade hemifrån.

3:24 fm  
Blogger CV said...

Idag hade vi städdag, för det var så dammigt att vi inte stod ut. Det blir inte så ofta som det borde, det finns alltid annat som är intressantare, men ibland går det så långt att vi ger upp.
Du har förresten blivit utmanad av mig, hoppas du har lust att ta dig an utmaningen:
http://www.kulturbloggen.com/2006/03/jag_utmanar_ell.html

8:44 fm  
Anonymous Anonym said...

Placera ett städpiller på lämplig plats och koppla av med en bok medan medlet verkar.
Magi!

1:47 em  
Anonymous Anonym said...

Härmed intygas att ni inte är ensamma. Warzone är ett dagligt uttryck i vår familj! spelar liksom ingen roll hur det än plockas undan och städas. Dammråttorna hittar fram ändå. En evig kamp utan slut!

12:34 fm  

Skicka en kommentar

<< Home