Google

onsdag, februari 01, 2006

Ibland händer det att jag surnar till när lönen kommer. Men, det tar aldrig mer än 30 sekunder innan ilskan förbytts i skadeglädje över att andra tydligen inte har 13 veckors betald semester, gratis mat, 35 timmars arbetsvecka och ett jobb som går ut på att prata, lyssna och vara en bra medmänniska.

Efter att ha slötittat på SVT:s jämställdhetsprogram "Jobba Jämt" kan jag lägga till ett antal variabler när det gäller att hitta fördelar i mitt jobb framför andras. Eller i alla fall framför affärsjuristen. Här följer ett axplock.

1. Jag måste inte vara en skitstövel, som alltid skall hävda sin rätt, bara för att jag är man.

2. Jag behöver inte skryta med att jag "faktiskt inte hade mobilen på under förlossningen".

3. Mina kvinnliga arbetskamrater behöver inte vara tacksamma mot sin arbetsgivare för att de fått ta ut 3 månaders föräldraledighet.

4. Om jag fick rangordna vilka förändingar i företagsstrukturen som skulle undelätta min roll som anställd OCH pappa.... hade inte betald städhjälp placerat sig i topp.

Jag tror att jag bliver vid min läst några terminer till, såvida inte folkpartiets förslag om betyg i ordning och uppförande blir en realitet efter valet. Blir det Baloos uppgift att värdera andras sociala förmåga ringer jag första bästa affärsjurist och erbjuder min städkompetens!

1 Comments:

Blogger dixi said...

Ja, den tjänsten kan jag behöva. Hör av dig om så blir fallet :)

2:31 em  

Skicka en kommentar

<< Home