Google

måndag, augusti 21, 2006

Det här inlägget kommer att handla om snopp. Har du kommit hit via googlesökning på fula ord och är här i mindre ärofyllt ärende är det dock lika bra att surfa vidare. Det kommer inte att bli tal om något snusksnack i Baloos blogg.

Ibland händer det att vi vuxna i familjen sätter oss ner och grunnar på hur vi uppfostrar vår lille galenpanna. Det kan vara nyttiga stunder då man i stridens hetta inte alltid gör någon ideologiskt välgrundad analys av läget innan man agerar.

Då och då handlar dessa korta sessiorer om ifall vi skulle vara annorlunda mot unge herr Baloo om han istället varit en ung fröken. Helt enkelt om vi går i samma fälla som så många andra. Att uppfostra grabbar till att vara grabbiga och tjejer till att vara tjejiga. Oftast kommer vi fram till den föga hedrande slutsatsen att det är precis vad vi gjort. Gått i fällan alltså.

Jag ämnar dela med mig av vårt senaste ämne. Snoppen. Det råder inga tvivel om att han gillar sin. Det pillas och dras som värsta tonåringen. Ibland händer det att flaggan är rest och då skrattar vi förläget men glatt. Han bara glatt. Självklart lägger vi inte band på honom. Inget en liten bäbis gör är onaturligt, däremot vore det högst onaturlig att försöka förbjuda honom att pilla.

Istället för att förbjuda uppmuntrar vi nog snarare. Hans ordföråd är begränsat men snoppen har han lärt sig var den sitter. Han har självklart fattat att vuxna tycker att hans pillande är kul, vilket innebär att han pillar mer. Han skrattar glatt när han duschar med pappa men tittar ibland lite tveksamt på sin mamma när hon är naken.

Frågan är bara. Hur hade vi gjort om han varit hon?

För det första. Vad hade vi kallat det som sitter på tjejer där snoppen sitter på killar? Snopp är så politiskt korrekt det bara kan bli. Ingen blir väl upprörd av att en liten kille kan peka på snoppen om han får frågan var den är. Men om man frågat efter slidan? Jag vet inte. Det känns inte bra helt enkelt. Snippa är dock bra. Jag gillar snippa. Det låter liksom lite sött, precis som snopp. Men hur väl spridet är användandet? Jag finner dock inga alternativ. Snippa hade det fått bli.

Så till frågan om vi känt oss till freds med att springa runt och fråga en hypotetisk dotter var snippan sitter. Om besökare hade skrattat lika ärligt och glatt när hon pekat och pillat. Jag tror faktiskt inte det.

Kanske är det rent av här som tjejers och killars sexualitet börjar formas. Av oss föräldrar som inte vågar vara mot tjejer som vi är mot pojkar. Kanske håller vi, lyckligt ovetande, på att göra precis det vi föresatt oss för att inte göra. Inpränta ett dominant manstänkande i skallen på en liten oskyldig pojke.

Eller så gäller det bara att våga vara likadan mot en eventuell dotter.

14 Comments:

Blogger dixi said...

jar tror på dina sista ord... att våga vara lika dan mot en dotter.

11:31 fm  
Anonymous Anonym said...

det är modigt av dig att våpga ta upp detta. jag känner en ung mamma,som inte alls tyckte att det var opassande att hennes lilla flicka kände på sin snippa precis som hennes pojke en gång gjorde med sin snopp,men oj, vilka reaktioner mamman fick när andra såg det...

men jag hoppas att jag själv tycker att det är lika ok o naturligt om jag får kidz...för egentligen vad är skillnaden? ingen!

12:28 em  
Anonymous Anonym said...

Eftersom jag är aktiv just i ungdomsförbundet så tar jag inte så illa upp ;) Önskar också att partiet skulle bli mer inspirerade av oss.. Men hellre ett parti med en befintlig miljöpolitik än de som inte har nån alls!

1:24 em  
Blogger Medelålders mode said...

Jag tror snippa håller på att bli vanligt nu. Vår stora tjej (10 år) använder det inte men vår lilla tjej kom gladeligen hem från dagis och använde ordet snippa. Jag tycker det är ett jättebra ord.
Lillebror pillar på sin snopp väldigt mycket men lilla tjejen har kommenterat att hon pillar på sin snippa ibland med. Men frekvensen av detta går ju inte att jämföra med lillebrors. Vad detta beror på kan man fråga sig men hade tjejer haft något som dinglade mellan benen och ställde sig upp med jämna mellanrum hade de också kanske pillat oftare?

12:33 fm  
Blogger Botilda said...

Ja "snippa" får det väl bli, för vilket annat bra och neutralt ord finns det? Det låter lite gulligt och används på de flesta dagis vad jag förstått. Ändå värjer jag mig - det är så uppenbart format efter "snopp". Så har det manliga blivit utgångspunkt igen...

5:40 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag har lämnat alla ämnen som handlar om dotterns underliv till frugan, hon vet nog bättre hur man ska använda den. Jag är nog själv för outbildad på det ämnet...

9:46 fm  
Blogger Batbut said...

Som mamma till två små döttrar kan jag väl säga att jag stött på problemet. En av döttrarna har det lite jobbigt, då hon är otroligt överperceptiv och ibland behöver "stänga av" genom att fokusera på ngt annat. Ett sätt för henne har varit att pilla på snippan, i tid och otid. För oss har det varit otroligt viktigt att inte tabubelägga hennes känslor eller göra det till ngt skamligt, samtidigt som vi har försökt styra upp att man inte gör det när & var som helst. Vi har satt regler för det, att det är okej när man är ensam men inte bland folk. Och att man gör det i sitt rum. Inte alldeles helt lätt, för faktum är att människor generellt tycker att det är lite "skämmigt" när en liten tjej pillar på sig än när en liten kille gör det. Varför har jag ingen aning om, men så är det. Även maken medgav att han tyckte det var genant, medan jag har försökt hålla mig ganska neutral - iaf i dialogen med dottern.

1:01 fm  
Anonymous Anonym said...

Du har en poäng där,man gör nog olika men jag har verkligen försökt att inte göra det...
Hur som helst ska de iaf inte behöva höra att det är usch!

3:24 fm  
Blogger Marie said...

Heja Baloo! Jag håller med på alla punkter och det viktigaste jag vill säga är att nu när du/ni uppmärksammar detta problem är första steget taget. Det är här vi grundar flickors och pojkars syn på sitt kön och sin sexualitet. Jag tror att ett likadant bemötande mot flickor och pojkar (= accepterande) kommer att leda till en friare syn på kvinnors sexualitet.

12:03 em  
Blogger Farsan_Baloo said...

Gunilla Wolde skriver så här i boken "Totte och Malin": Totte har en penins som han kissar med och malin en liten springa med ett litet hål som hon kissar med.

"En liten springa med ett litet hål..." Det är som att det inte finns ett riktigt namn

11:35 em  
Blogger Marie said...

jaaa... och att ordet "liten" finns två gånger i den meningen säger ju också en del...

6:21 fm  
Anonymous Anonym said...

Vi säger snippa när vi pratar med vår dotter. Hon pillar också mer än gärna, det första som händer när blöjan åker av är att handen åker ner mellan benen.
Det viktiga som jag ser det, och många med mig är att inte skambelägga. Problemet som jag ser det är mer att hon ska göra illa sig eftersom hon ofta har lite för långa naglar och smuts under dem . Eftersom hon brukar bli mer eller mindre fanatisk till slut så kan hon riva och slita rätt så bra i snippan men det verkar inte bekymra henne så mycket.

11:20 fm  
Blogger Cinks said...

Snipa *liten båt* har det blivit hemma hos oss. Eller framrumpan (låter inte så kul men ruskigt avdramatiserat och okomplicerat när man står i duschen tillsammans och säger: "Tvätta både fram- och bakrumpan".

Snipa eller Snippa är annars jättefina ord för det härliga och "osynliga" underbara som vi kvinnor bär på =D

"Blomma" föreslog en kompis dotter själv. Också bra tycker jag. "Mussla" är inte heller så dumt.

5:01 fm  
Anonymous Anonym said...

Är det inte en hygien och infektionsrisk inblandad här med? Om en pojke drar och rycker i snoppen så kommer det inte in smuts och bakterier, det gör det för en tjej... Man kan väl säga att killar har ett skyddshölje över det ömtåliga vilket vi tjejer saknar... =)

10:31 em  

Skicka en kommentar

<< Home