Google

tisdag, augusti 29, 2006

Så när som på några sporadiska missnöjesyttringar vid lämningen verkar den lille klara övergången från familjeomsorg till kommunal sådan alldeles utmärkt. Peppar peppar, ta i trä och allt det där, men jag är hittills mycket impregnerad av den förskoleverksamhet vi har kommit i kontakt med. Fröknarna är underbara med barnen, ungarna är helgoa med varandra och majoriteten av de smås föräldrar verkar umgängesbara. Antingen har vi haft en salig tur, eller så stämmer verkligheten lika illa överens med medias bild vad gäller barnomsorg som skolverksamhet.

Troligen ligger sanningen någonstans mitt emellan. Precis som i skolvärlden tror jag barnomsorg handlar mer om bemötande än resurser. En bra förskollärare kan få barn att trivas i skyddsrumsmiljö medan en dålig inte lyckas oavsett hur mycket pengar som läggs på inredning och leksaker. När jag ser min son leka med sin favoritfröken (jo, han har redan en sådan trots att det bara förlupit två och en halv vecka av dagistiden) är det inte p.g.a. barngruppsstorlek eller halva leksaksaffären som han skiner av glädje. Utan för att han blir sedd och uppskattad.

En intressant iaktagelse är att umgänget mellan äldre och yngre Baloos har genomgått en tydlig kvalitetsförbättring de få dagarna som han varit heltid på dagis. När tiden är knapp mellan hämtning och godnatt både orkar och vill man mer. Vi nästan slåss om att få rå om honom.

En annan, lika positiv, nyhet är att vår tidigare ganska otrötte son nästan tigger om att få hoppa i bingen och tryna. Uppenbarligen går det livat till på dagis...

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är konstigt med media. I undersökningar som kommuner själva gör får alltid barnomsorgen högsta betyget från medborgarna.

1:46 fm  
Blogger Herr R said...

Jag kan bara stämma in i hurraropen: dagiset vår son går på fungerar hur bra som helst. Personalen verkar fantastisk och vår son är stormförtjust i att vara på dagis.

Vet inte varför, men jag hade också förutsatt att det skulle bli en massa strul med både det ena och det andra. Men av det har jag sett intet.
Allt verkar toppen!

2:25 fm  
Anonymous Anonym said...

Vi har precis bytt dagis för våra små. På det förra kände vi hela tiden att nåt inte stämmer...det var privat dagis. En gång tog de våra små tvillingar på ca 2,5 i bil, en i knät och den andre framåtvänd på stol...Fatta at jag blev arg - detta UTAN ATT FRÅGA OSS! Jag bara ryser...

Men nu går de på ett alldeles fantastiskt dagis sedan två veckor och redan är de så mycket gladare än på det förra.

Detta är vårt 4-e dagis och 5- inskolning (vi har 4 barn)och av alla dessa dagis så var denna, den förra, den jag inte riktigt gillat. Nu går de kommunalt i vårt område och personalen är verkligen så bra som alla säger. Nu är känenr vi sos hemma, äntligen, när alla trivs.

11:04 em  

Skicka en kommentar

<< Home