Google

torsdag, september 27, 2007

Fru Socialminister!

Fortsätter bli förbannad på saker och vända mig till högsta ansvarig. Den här gången är det inte gubbarna i Landstingstoppen utan själva Socialministern Cristina Husmark Pehrsson, moderat.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Hej Cristina

Skriver men anledning av att du tycks vara högsta ansvarig för Försäkringskassan. Min fru har varit mammaledig fom 16 augusti och har således inte fått lön sedan 27 augusti då självklart endast fick utbetalt för dagarna 1-15 augusti. I augusti fick hon inte ut några pengar från Försäkringskassan vilket kanske kan vara förståeligt med tanke på att hennes försäkring började gälla så snart innan nästa utbetalning 26 augusti.

Till min förvåning fick hon inte heller den 26:e denna månad några pengar, 41 dagar efter att hon slutade få lön. Eftersom vanligt folk, utan statsrådsersättning, behöver sin lön för att kunna leva ringde jag föräkringskassan för att fråga vad som står på. Svaret jag fick var att en stor del av den här månadens utbetalningar inte hunnits med p.g.a. personalbrist. Självklart frågade jag hur bristen kunde vara så stor att man inte på 41 dagar kan genomföra ett enkelt godkännande av en utbetalning och hon förklarade att det berodde på två saker. Dels att Regeringens nedskärningar i Försäkringskassans budget lett till minskad arbetsstyrka och dels att de som faktiskt fått stanna kvar i många fall slutat pga det omöjliga uppdraget att hinna med samma uppgifter på färre folk.

Mina frågor till dig som ansvarig för detta är följande...

1. Anser du att Försäkringskassan fått tillräckliga medel för att lösa sin uppgift och är det således deras fel att de inte hinner med och inte ditt?

2. Oavsett vems felet är är det i alla fall inte försäkringskassans kunder. Min familj har lyckligtvis en buffert att leva på men den lyxen har långt ifrån alla. Vad är ditt råd till föräldrar med nyfödda barn, föräldrar till sjuka barn, korttidssjuka med arbete och sjukskrivna. Är det att låta de små stanna hemma ensamma respektive själva gå sjuka till jobbet eller att använda lagstadgad försäkring fast de inte får ut någon ersättning?

3. Vilket tycker du som statsråd är viktigast. Att jaga fuskare i systemet eller att betala ut pengar till de som är berättigade till ersättning?

4. Hur ofta brukar riksdagsmän drabbas av karensdagar eller att behöva vabba? Ta gärna dig själv som exempel!

Jag har inget emot höga politikerlöner och tror inte att genomsnittspolitikern slapppar sig igenom arbetsveckan. Men, det är lätt att sätta hårt åt familjer med sjuka barn och sjukskrivna när man själv inte behöver redovisa vad man gör för sina knappa 50 000 i månaden!

/ Marcus

Etiketter: , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Underbart skrivet, som vanligt! Helt korrekt!

5:51 fm  
Anonymous Anonym said...

Hoppas det här härliga rättshaveristspåret fortsätter i samma stil! I så fall har kommer i alla fall jag läsa lite extra ofta :) Fler öppna brev tack.

12:19 em  
Blogger Batbut said...

Kanobra! Nyfiken på att som om Du får något svar...

10:36 fm  

Skicka en kommentar

<< Home